LNG-drivna bulkfartyg inleder råvaruskeppningar för SSAB 2018.

Fotograf: ESL Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Torrlast

ESL Shipping beställer LNG-drivna bulkfartyg

SSAB tecknar flerårigt skeppningskontrakt med ESL Shipping, som beställer två handysize-bulkfartyg med LNG-drift.

Det finländska rederiet ESL Shipping utvecklar sitt långa samarbete med SSAB och tecknar ett nytt kontrakt om skeppningar av råvaror med den svenska ståljätten. Detta ramavtal gäller import av råvaror sjövägen på Östersjön och Nordsjön.

Syftet med avtalet uppges vara att ömsesidigt och långsiktigt effektivisera verksamheten och reducera totalkostnaderna för logistiken. Samtidigt ska råvarulogistiken bli möjligast hållbar och miljöanpassad. För närvarande uppskattar parterna att kontraktet kommer att omfatta en årlig volym mellan sex och sju miljoner ton.

Två nybyggen

Med anledning av kontraktet beställer ESL Shipping två bulkfartyg om 25.600 dwt från Kina för totalt 60 miljoner euro. Nybyggena byggs till svensk/finsk isklass 1A och utrustas med ett dual-fuel maskineri som använder LNG som bränsle. Dessa energieffektiva bulkfartyg uppges bli de första i sitt slag och storleksklass som drivs med LNG. Utsläppen av CO2 per transporterat ton last kommer enligt rederiet att reduceras med 50 procent jämfört med nuvarande fartyg.

– Detta nya kontrakt är ett imponerande bevis på SSAB:s strategi om en hållbar utveckling i praktiken, säger Per Bondemark, Chief Procurement Officer på SSAB.

Samarbete med Deltamarin 

Ordern placeras hos det kinesiska varvet Sinotrans & CSC Qingshan Shipyard och fartygen ska vara i trafik under första halvan av 2018. Designen har tagits fram i samarbete mellan ESL Shipping och konstruktionsbyrån Deltamarin. Fartygen skräddarsys för kundens behov med fokus på effektiv lasthantering och flexibla lastrumslösningar. Skrovformen blir energieffektiv och har testats med omfattande modellförsök i öppet vatten av SSPA och i is av Aker Arctic.

Hållbar utveckling i praktiken

ESL Shipping ingår i koncernen Aspo som under fjolåret skeppade omkring 12,1 miljoner ton bulkgods. Aki Ojanen, koncernchef för Aspo, säger att det nya kontraktet kommer att innebära ökade volymer.

– Rederiets nya, mångåriga kundavtal garanterar växande transportvolymer och investeringarna frigör äldre tonnage för andra transportbehov. De kostnadsinbesparingar som ny teknologi innebär ger förutom miljövärden även förbättrad lönsamhet.

– Vi är ytterst nöjda att vi kan fortsätta vårt långvariga partnerskap inom sjötransporter med SSAB. Tillsammans tar vi vårt ansvar och gör sjötransporterna ytterligare mer miljövänliga, säger Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping.

Avtal med varvet

Deltamarins uppdrag fortsätter även efter koncept- och kontraktsplaneringen. Konstruktionsbyrån har nu avtal med varvet om fortsatt planering av bulkfartygen, ett avtal värt 2 miljoner euro.

Nybyggena blir av en typ som konstruktionsbyrån betecknar B.Delta26LNG. Denna typ är den senaste i produktfamiljen B.Delta som omfattar många olika storleksklasser av bulkfartyg. Totalt har olika rederier redan beställt över 120 fartyg av B.Delta-typ.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.