Drömmen om Kungsholm torpederad av Göteborg

Visst är det ironiskt. Det sista stora svenska passagerarfartyget i oceantrafik med hemmahamn Göteborg har uppenbarligen sänkts av krafter i samma stad.

Även om jag är obotlig optimist är jag nämligen rädd för att sagan om Kungsholm inte längre kan få något lyckligt slut. Det har varit en verklig thriller med många och oväntade turer, där intrigen sannerligen inte har saknat dramatik.

Efter att projektet aktualiserades i början av 2014 har det varit en ständig berg- och dalbana. Många gånger har det redan verkat som om projektet är i hamn, men sedan har alltid något problem dykt upp.

I början av veckan var det nog många som redan andades ut och tänkte att en lösning äntligen kan bli av. Sedan kom bredsidan som definitivt sänkte Kungsholm – eller i alla fall förpassar henne till någon asiatisk strand för upphuggning: Älvstranden Utveckling vägrade flytta över hyresavtalet för varvsområdet, trots att både konsortiet bakom köpet av Kungsholm och likvidatorn för Damen Shiprepair Götaverken tyckte att det var en fungerande plan. För att inte tala om alla göteborgare som otåligt väntat på att Svenska Amerika Liniens sista passagerarfartyg skulle få ett värdigt slut på sin långa karriär.

Jag vet inte vilka motiv som ligger bakom Älvstrandens agerande. Men jag är väldigt förvånad. Det hade ju varit en win-win situation om fartyget under de följande fem åren fått ligga vid Götaverken.

Till GP sade Ulrika Palmblad på det kommunala bolaget Älvstranden Utveckling AB att orsaken till att man sade nej till överlåtelse av hyresavtalet var de föroreningar som finns i havsbotten och marken vid gamla Götaverken. Hon menar att det inte går att få till en permanent lösning på miljöproblemet om Kungsholm får ligga på platsen. Hon anser att då kan man inte sanera.

Detta har jag svårt att tro. Det är ju bara att skifta kajplats medan arbetena pågår. Om konsortiet skulle ha fått ta över avtalet för hela varvsområdet hade det ju haft hundratals kajmeter till sitt förfogande.

Ser man verkligen inte potentialen och det unika i att ha ett stort och vackert passagerarfartyg permanent förtöjt i en stad som borde vara Nordens främsta sjöfartsstad? Det verkar som om någon konstruktiv dialog aldrig funnits kring denna fråga. Det sägs ju att om det finns en vilja så finns det en väg. Här existerade redan vägen, men viljan saknades tydligen.

Jag tycker faktiskt att en stad som Göteborg har en skyldighet att bevara sina stolta sjöfartstraditioner för eftervärlden. Men nu är det som sagt för sent att bevara någonting konkret från en svensk, sex decennier lång och unik era av kryssningar och reguljär passagerartrafik över Nordatlanten. Jag känner redan nu på mig att kommande generationer kommer att uppfatta detta som ett katastrofalt misstag.

Kommentarer

  • Torsten Welin

    Sorgligt, övermåttan sorgligt för det framtida Göteborg!

  • Anonymous

    SÄGER BARA…

    RÄDDA KUNGSHOLM…..❤

  • Lennart Savehed

    Mycket bra sammanfattat. Det går fortfarande att rädda henne om det sker snabbt beslut att förlänga hyrestiden till mer än 1-2 år som indikerats av Älvstranden

  • Peter Hansson

    Det vore en stor skandal om inte Kungsholm blir en vacker siluett i Göteborgs hamn. inse detta ni som bestämmer i vår stad vilken tillgång vi går miste om.

  • RJ

    Alla bör jobba för att beslutet ändrats. Kom igen nu!

  • Anonymous

    Göteborg ger ännu en gång uttrycket ’sjöfartsfientlig’ ett ansikte.

  • Anonymous

    Bara ett av alla sjöfartsfientliga beslut i Göteborg….Kommunen förnekar sig aldrig…

  • Bengt Persson

    Ett flytande varvsmuseum skulle snart vara verklighet om Kungsholm kom tillbaka till Göteborg.
    det finns mycket material och dokument mm samlat från varven. Varven och sjöfarten är grundstenar i Göteborgs stads utveckling. Göteborgs styrande borde ta möjligheten att skapa en plattform för industrihistoria, forskning och möten mellan människor. Götaverken, Lindholmen och Eriksberg samt Arendalsvarvet har satt Göteborg på den internationella kartan.Vi får inte glömma vår historia.

  • Nils Eric Sjöstrand/Sjöingnjör

    Det är för dåligt av det kommunala bolaget att man inte kan låta fartyget ligga vid Götaverkskajen. Föroreningarna är bara skitprat för det finns överallt alla hamnar och så läng man inte börjar röra runt i bottenmassorna är det ingen som skadas. Kommunen har bara fastigheter nära vatten som sitt framtidsmål. Fy på Dig Ulrika Palmblad som inte förstår vad Kungsholm och övriga fartyg samt varven har bidragit till Göteborgs utveckling i över 100 år.

  • Anonymous

    För jävligt följ gärna upp detta med ansvariga politiker, be dom uttala sig och berätta med egna ord till Göteborgare samt alla vi som jobbar med sjöfart.

  • Sigurd Ring

    Vem får ta hand om eländet om 20-30 år när glädjekalkylerna spruckit, projektet konkat ett oräkneligt antal gånger, fartyget gått ur hand i hand från den ena lycksökaren till den andra och det ligger ett rostigt vrak och förfaller längs en central kaj i staden? Jo, kommunen!

    Det är för därför de säger nej.

    • Anonymous

      Skriv en kommentar…Äntligen en vettig kommentar i detta ärende..

    • Anonymous

      Skulle det gå så illa o det inte skulle gå att hitta en permanent plats långsiktigt efter hotelkontrakter med Volvo Geley som ger vinst direkt. Så är skrotvärdet mkt högre än transportkostnaden till ev skrotstrand. Dvs ingen risk för Gbg kommun

    • Anonymous

      Vafalls? Krass realism i den här dagdrömmardebatten. Det är förbjudet begriper du väl!

      • Anonymous

        Ja, hade det varit så att det funnits ett högt skrotvärde hade hon redan varit skrotad.
        Anledningen till att ägarna kan hålla henne så länge till en potentiell köpare utan pengar är naturligtvis att dom då skjuter över asbest och annan skit till någon annan stackare. Jämför gärna med andra fd atlantångare som United States och France som skyfflas runt för att ingen vill sitta med svarte petter.
        Nej man kan tro och tycka vad som helst men så länge det är mindre risk att säga nej än ja så kan det inte bli något av detta.

        • Lennart

          Kungsholm är nyrenoverad invändigt till modern hotelstandard för några år sedan. Asbest är redan sanerad. Läs på MSKungsholm.se så förstår ni att detta hotelskepp är i mycker fint skick vilken kan ses på bilderna.

  • H

    Det cirkulerar en namninsamling pa facebook. Jag har skrivit under och jag hoppas att sa manga som mojligt gor det for att radda henne fran skarbrannarna.

    • Lennart

      Fixat och delat. Finns på FB gruppen ”Kungsholm IV tillbaka till Amerika kajen”

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.