Mariella i Stockholms skärgård i början av juni 1985, ett par veckor efter leveransen. Foto: Pär-Henrik Sjöström
Den 17 maj 2015 är det på dagen 30 år sedan bil- och passagerarfärjan Mariella levererades. Lagom till jubileet har Viking Line uppgraderat fartyget vid Oresund Drydocks i Landskrona och förlänger därmed livslängden med många år.
Ombyggnaden har fått mycket uppmärksamhet i sociala medier. På bland annat Facebook har de senaste veckorna dykt upp rikligt med bilder som först rapporterade hur varvsbesöket fortlöpte och sedan visade hur fartyget numera ser ut interiört och exteriört.
Det som väckt mest uppmärksamhet beträffande exteriören är att Mariella har fått liknande vågformade ränder på skrovet som ursprungligen introducerades på Viking Grace. Samtidigt har Viking Line-texten flyttats akterut. Efter Viking Grace har även de äldre fartygen målats på liknande sätt under dockningar – nu är det bara Gabriella som saknar dessa. Sannolikt målas även Gabriella om när hon dockas i nästa år.
Mariella har med några få undantag under alla dessa 30 år gått på den linje hon var planerad för, Stockholm–Helsingfors. Efter att taxfree-försäljningen avskaffades inom EU 1999 började hon även anlöpa Mariehamn. Senaste sommar gjorde hon en tur- och returresa mellan Helsingfors och Tallinn då hon annars skulle ha legat vid kaj i Helsingfors över dagen. Dessa dagturer till Tallinn återupptas även denna sommar av Mariella och linjens andra fartyg Gabriella.
I nästa nummer av Sjöfartstidningen beskriver vi vad som har gjorts på Mariella under ombyggnaden i Landskrona. I väntan på nummer 5 kan ni här läsa den ursprungliga fartygspresentationen, som var införd i Svensk Sjöfarts Tidning nummer 25, 1985:
Mariella i juni 1985. Foto: Pär-Henrik Sjöström
SF Line beställare
SF Line Ab (se fotnot 1 i slutet av texten), som är ett av de tre moderrederierna bakom marknadsföringsbolaget Viking Line, har satt sitt nya flaggskepp Mariella i trafik på linjen Stockholm–Helsingfors. SF Line grundades 1962 av sjökapten Gunnar Eklund (fotnot 2) som redan tidigare varit nyckelfigur vid uppstarten av bilfärjetrafiken mellan Sverige och sydvästra Finland/Åland med bilfärjan Viking år 1959.
Sjöfartsrådet Eklund fungerar fortfarande som VD för rederiet som aldrig bedrivit annan än färjetrafik – idag kan man konstatera att satsningen varit helt riktig. Förutom Mariella äger SF Line Rosella och Turella, vilka trafikerar rutterna Stockholm–Mariehamn–Åbo respektive Kapellskär–Mariehamn–Nådendal.
Snabb leverans
Långa och segslitna förhandlingar fördes innan kontraktet om att bygga Mariella kunde tecknas. I december 1983 hade man nått fram till en lösning beträffande finansieringsvillkor och ordern gick till Wärtsiläs Åbovarv. Detta var man på rederiet nöjd med eftersom man hade positiva erfarenheter av varvets kunnande. Både Turella och Rosella hade levererats av samma varv 1979 respektive 1980.
Projektbild, ”artist’s impression”, av Mariella från tidpunkten för tecknandet av kontraktet. Akvarell: Håkan Sjöström
När kontraktet tecknandes var färjans design redan långt utarbetad. På basen av sin långa erfarenhet hade rederiet redan vid offertförfrågan i sin specifikation helt klart för sig hurudan färjan skulle bli. Tillsammans med Wärtsilä utvecklades projektet vidare, så att man efter beställningen mycket snart kunde inleda stålarbeten.
Två provturer
Kölsträckningen, då den första sektionen lyftes på plats i torrdockan, ägde rum redan i april 1984. Ett knappt halvår senare, i september, var det dags för sjösättning och dop, och i början av februari 1985 togs färjan ut på en första provtur. Wärtsilä strävar nämligen efter att i ett så tidigt skede som möjligt komma ut med sina nybyggen och testa bland annat vibrationsnivån så att eventuella korrigeringar ännu kan genomföras. En stor del av den tekniska utrustningen testades redan då inofficiellt, men den slutgiltiga provturen ägde rum i april. Fartyget fungerade perfekt, och både varv och beställare var mycket belåtna.
Varvschef Robert Stenius och SF Line Ab:s vd Gunnar Eklund ombord på Mariella den 13 april 1985 under den andra provturen. Foto: Pär-Henrik Sjöström
Flaggskiftet ägde rum den 17 maj på fjärden Erstan utanför Åbo, där Åbovarvets chef Robert Stenius överlät färjan åt SF Line och dess VD Gunnar Eklund. SF Line Ab:s styrelseordförande Stig Lundqvist överlät i sin tur nybygget åt Viking Lines VD Karl-Johan Hagman.
Förnyad terminal
Omedelbart efter leveransen sattes färjan i trafik och avgick den 18 maj på sin jungfruresa från Helsingfors till Stockholm.
Nya matargångar vid Viking Line-terminalen i Stockholm i maj 1985. Foto: Pär-Henrik Sjöström
För att kunna ta emot detta mycket stora fartyg har man varit tvungen att göra stora ombyggnader i hamnarna. I Helsingfors flyttade man ut ur den gamla terminalen till en stor och ändamålsenlig byggnad längre ut på Skatuddskajen som delas med Finnjet Line.
Matargång med rullande trottoar vid Viking Line-terminalen i Stockholm i maj 1985. Foto: Pär-Henrik Sjöström
Både i Stockholm och Helsingfors har man byggt nya ramper och täckta gångar med rullande trottoar ut till kajplatsen från terminalen.
Kryssningsfärjor
Varje ny färjegeneration i Finlandstrafiken har varit större än den tidigare och samtidigt haft högre standard. Denna trend är klarare än någonsin även nu. Både Vikings och Siljas nybyggen kan jämföras med kryssningsfartyg – begreppet kryssningsfärjor som präglats för dessa fartyg ger en vink om inredningens mycket högklassiga utförande. Mariella är dessutom den första Finlandsfärjan som kan erbjuda så gott som alla 2.500 passagerare hyttplats.
För att också göra det möjligt för en så stor mängd passagerare att röra sig obehindrat ombord utan köbildningar och trängsel har man fäst mycket stor uppmärksamhet vid dispositionen av utrymmena.
Horisontell uppdelning
Med en grov indelning kan man säga att det existerar två olika skolor inom passagerarfartygsinredning.
Den ena går ut på att placera alla restauranger och allmänna utrymmen ovanför varandra och hyttavdelningarna på samma sätt i en annan del av överbyggnaden.
Vid planeringen av Mariella ansåg man att nackdelarna med detta system, främst svårigheter för passagerare att orientera sig och en ständig ström av passagerare på väg upp och ned för trappor, var så avgörande att man istället valde den andra lösningen.
Den bygger på en horisontell uppdelning, där vissa däck enbart består av hyttavdelningar. Alla restauranger och andra publika utrymmen koncentrerats till ett eller flera däck. De främsta fördelen är att den vertikala trafiken som belastar trappor och hissar minskas eftersom passagerarna rör sig på samma plan från en aktivitet till en annan samt att man snabbt får en överskådlig bild och har lätt att orientera sig i de allmänna utrymmena.
Lätt att hitta ombord
Utrymmena på Mariella har planerats av den svenske inredningsarkitekten Robert Tillberg som redan länge samarbetat med Viking Lines moderrederier. Han har också bland annat varit sysselsatt – och är det hela tiden – med inredning av kryssningsfartyg och hör otvivelaktigt till de främsta inom sitt gebit. Ledstjärnan för honom under hela Mariella-projektet har varit att åstadkomma enkla och självklara planlösningar och att det skall vara en fest för passageraren att komma ombord. En var skall ha möjlighet att finna den miljö man trivs bäst i, och även mindre sällskap kan vid behov kan samlas i mindre kabinett.
Entrehall med marmor
Embarkeringen sker på två olika däck, beroende på var hytten är placerad. Den ena ingången leder till däck 4 som är ett hyttdäck, medan huvudingången finns på däck 6, även kallat Boutique-däck. Utrymmet kallas Marmorhallen på grund av det marmorbeklädda golvet och det är meningen att passageraren genast efter ombordstigningen skall känna fartygets högklassiga atmosfär.
Entréhallen på Mariella. Foto: Viking Line
Marmorhallen pryds av en stor kristallskulptur med inbyggd belysning som hänger i ett tio meter högt schakt som åstadkommits genom att göra en fem gånger fem meter stor öppning i de två ovanför belägna däcken. Samtidigt ger detta visuell kontakt med däcken ovanför vilket ytterligare under lättar orienteringen ombord. I entréhallen finns fartygets expedition och akterut leder ”shoppinggatan”, den s.k. Boulevarden. Längs den hittar man lekrum med det obligatoriska bollhavet, skötrum för de minsta, Game Room med enarmade banditer och andra spel, en liten sittsalong för 60 personer, Tax-free shopen samt Boutique Boulevard som säljer souvenirer och parfymer.
Cafeterian Cafe Boulevard på babords sida om entrehallen har 250 platser och separat mat- och kaffelinje. Intill denna finns Driver’s Club, långtradarchaufförernas mäss med 46 platser, där det serveras samma husmanskost som för personalen. Här finns det, liksom i personalmässarna, kylskåp med smörgås och pålägg tillgänglig dygnet runt.
Boutique-däckets allmänna utrymmen avgränsas förut och akterut av de två huvudtrapphusen, bortom dessa finns passagerarhytter.
Koncentration av restaurangerna
Vid planerandet av Mariella har man först och främst utgått från passagerarnas behov och önskemål. Dessa uppgifter har antingen insamlats aktivt genom olika slag av enkäter eller genom spontana reaktioner ombord eller i biljettluckor. Eftersom en stor del av resenärerna gör en tur/retur kryssning har man satsat på att det skall finnas tillräckligt med olika miljöer ombord och att det ändå blir möjligheter outnyttjade till en eventuell ny resa. Alla de olika restaurangerna på Restaurant-däck skiljer sig därför från varandra både beträffande inredning och menu.
Smörgåsbordet är på ett nordiskt fartyg ett måste – på Mariella serveras det i Buffet Scandinavia längst förut på däck 7. Bufféernas utformning är inspirerad av Saluhallen i Åbo och för att förebygga köbildning finns det åtta identiska linjer för kallskuret och fyra för varmrätter. Med ett maximalt antal gäster på 614 personer betyder detta endast 75 personer per fil. För sällskap på 20 till 150 personer kan mindre utrymmen åstadkommas med hjälp av glasskärmar och skjutdörrar.
På morgonen fungerar buffetrestaurangen som det utrymme där frukosten serveras. Personalen består av två hovmästare och 18 servitörer.
Som alternativ till smörgåsbordet erbjuds tre olika à la carte restauranger. Tiffany har fått sitt namn efter Louis Tiffany, som var en av jugendstilens främsta glaskonstnärer. Ett Tiffany-tak i New York har stått modell för utrymmets tak och inredningen är starkt jugendinspirerad. I restaurangen, som har 274 platser, serveras måltider från det moderna franska köket och om morgnarna serveras lyxfrukost, ett dyrare, men samtidigt mångsidigare alternativ till ”sjöfrukosten” i Buffet Scandinavia.
På var sida om Tiffany finns två exklusiva restauranger med ett mindre och intimare format, Bellmanroom med 68 platser och Cape Horn Club med 56 platser.
Bellmanroom är inrett i gustaviansk stil och serverar specialmenuer med utvalda viner.
Cape Horn Club med skeppsporträtt av den fyrmastade barken Pamir. Foto: Viking Line
Cape Horn Club påminner besökaren om den åländska segelsjöfartens storhetstid med sina ädelträpaneler och stolar med förebild i Ålands sjöfartsmuseum. På väggen hänger ett skeppsporträtt av fyrmastbarken Pamir på vilken Gunnar Eklund i sin ungdom seglat. Matsedeln är komponerad av exotiska rätter från de olika länder som segelfartygen under denna epok besökte. Här serveras dessutom nattmat till klockan tre på morgonen. Alla tre à la car te restauranger har en gemensam personal som består av tre hovmästare och 16 servitörer.
Segelfartygsromantik finner man också i Pub Pamir, en engelskt inspirerad pub för 58 personer med bland annat ett ölsortiment som omfattar omfattar sex till tio olika märken.
Vandringsstråket på däcket, Arcaden, går längs styrbordssidan och har en längd på över 70 meter. På den ena sidan kantas gatan av à la carte restaurangerna och på den andra av sittgrupper ordnade framför stora panoramafönster. Liksom i övriga publika utrymmen ombord finns här rikligt med krukväxter.
Nattklubb
Akterut tar Arcaden slut där nattklubben Night Club tar vid. Till den hör även Casino Bar och för att alla 658 gäster effektivt skall kunna betjänas har man tre barer med totalt fyra barmästare, sex servitörer, två ekonomibiträden och en vinkassa. Efter matsalens första sittning förstärks personalen med åtta servitörer och en hovmästare från Tiffany.
Inredningen går i mörk lila med rikliga inslag av mässing och sittgrupperna är placerade i halvcirkel runt dansgolvet. Dansgolvet kan också användas som estrad och kan höjas upp teleskopiskt. Programmet kan dessutom videofilmas och förevisas i samtliga TV-monitorer ombord. Golvytan i nattklubben är etappvis utan trappsteg sluttande mot dans golvet så att man även längre bak kan se dansgolvet. Utsikten akterut är tryggad genom stora fönster över hela bredden .
Stort auditorium
Mariella är antagligen tillsammans med Svea en av de första färjor som planerats med tillräckligt stor kapacitet för konferensdeltagare. På däck 8, som heter Conference-däck, har man inrett ett auditorium av amfiteatertyp med talarpodium längst fram. Det rymmer 300 personer och är utrustat med bästa tänkbara hjälpmedel, bland annat storbildsvideo, projektor för 35 mm film, möjlighet till simultantolkning till sex olika språk, mikrofon vid var tredje stol, ordförande- och sekreterarpanel med bandspelare samt möjlighet till videofilmning och visning i samtliga konferensutrymmen. Man kan dela auditoriet i två mindre utrymmen med hjälp av en ljudisolerande mellanvägg.
Totalt har man utrymmen för 550 till 600 konferensdeltagare. Förom auditoriet finns två VIP-arbetsrum för tio personer med egna toaletter och separat trapphus med förbindelse till buffetrestaurangen och lyxhytterna på däck 6. Dessutom finns tolv grupparbetsrum och en lobby med information och kontor för konferensvärdinnorna.
Akterom auditoriet finns Disco 1286 som vid behov kan användas som utställningslokal och integreras med auditoriet. Genom dörrar ut till däck har man möjlighet att få in stora föremål – till och med personbilar ryms in. Under sommarmånaderna tjänar konferensutrymmena också som biograf.
Till passagerarnas förfogande finns dessutom tre bastur med simbassäng, barnpool och bubbelpool. l anslutning till bastun finns bar och möjlighet att själv grilla korv. Avdelningen är belägen på däck 2.
Hyttmoduler
Problemet med ljudisoleringen i fartygens hyttavdelningar har ständigt vållat klagomål och irritation. Wärtsilä har utvecklat en ny teknik för att undvika ljudbryggor mellan däcken och hytterna. Hytterna levereras som färdiga moduler från Wärtsiläs Pikisfabrik, kompletta med rörledningar, armatur, elinstallationer och sängar och på varvet lyfts modulerna ombord genom ett hål i fartygssidan och skjutes på luftkuddar till sin plats.
Förutom en avsevärd tidsbesparing medför metoden även andra fördelar. Hyttens golv utgörs av däcket, men väggarna och taket åt skilda från grannhytternas väggar och ovanförvarande däck av en luftspalt med mycket effektiv ljudisolerande egenskap.
Med Mariella utökas Viking Lines hyttkategorisystem med tre nya huvudtyper, nämligen Suites, det vill säga sviter, Lyx A och Lyx B. Sviterna är sex till antalet och belägna i det förliga partiet av däck 6. Lyx A hytterna är av samma höga standard med telefon, radio, TV och kylskåp men har inget separat sovrum. Lyx B hytterna saknar kylskåp och är något mindre.
För att göra det lättare att orientera sig i hyttavdelningarna har varje hyttdäck en fågel som kännetecken. Det översta, däck 5, är Albatrossdäck, följande nedåt heter Flamingodäck och däck 2 kallas Pingvindäck.
Standardhytt på Mariella. Foto: Klaus Koszubatis
Standardhytternas tre huvudkategorier är uppdelade enligt samma system som tidigare. Kategori A omfattar ytterhytter, B innerhytter ovan bildäck och C innerhytter under bildäck. Alla har en yta på 9 kvadratmeter och är utrustade med radio och egen dusch och toalett. Recesser vid hyttdörrarna gör korridorerna rymligare, på Mariella kan man faktiskt mötas med bagage i en korridor.
Även i andra punkter än ljudisoleringen har hytterna förbättrats. Man har strävat till att i alla dubbelhytter placera bäddarna i samma plan och dessutom har man introducerat en ny typ av soffa, som både är bekväm att sitta i och sova i. Lösningen går ut på att använda baksidan av ryggstödet som säng, vilket fälls ned på sitsen.
En positiv nyhet är också införandet av specialhytter för rörelsehämmade och allergiker, planerade i samråd med respektive organisationer. Allergikerhytterna saknar heltäckande matta och är försedda med kuddar av naturdun. Handikapphytterna är placerade nära entrén på däck 4 och har bland annat specialhjälpmedel i dusch och toalettutrymmet.
Personalen, som består av 194 manskap och 18 befäl, bor i både en- och tvåpersonershytter med samma höga standard som passagerarhytterna. Hyttavdelningarna är förlagda till däcken 8, 9 och 10, och bland övriga utrymmen kan nämnas bastu med pool, två mässar med dagrum samt rekreationsutrymmen.
Både passagerar- och besättningsutrymmena är luftkonditionerade. Luftkonditioneringsanläggningen är försedd med en värmeåtervinningsenhet som tar vara på både spillvärme från maskineriets kylvatten och systemets utgående luft.
Ökad säkerhet
Brandskyddet på Mariella har givits högsta prioritet och i många detaljer har man gått mycket längre än vad gällande bestämmelser föreskriver. Hyttavdelningarnas alarmsystem har effektiviserats genom att ge varje detektor en inividuell adress. I fartygens expedition finns en printer som vid alarm skriver ut i vilken hytt det utlösts.
Bildäck är utrustat med ett sprinklersystem och portabel skumsläckarutrustning. En gasvarnare slår larm vid eventuella bensinläckage och maskinrummet skyddas av ett halonsläckningssystem.
Rederiet har på eget initiativ gjort tester vid valet av textilier och inredningsmaterial i syfte att bland alla tillåtna material hitta de säkraste. Om inga obrännbara material funnits tillgängliga har man strävat till att använda sådana som är brandhämmande och självslocknande.
Principen för ombordkörning är enklast möjliga: Rakt in och rakt ut. Konceptet är detsamma som för Rosella och Turella med undantag av att ett separat övre personbils däck saknas. Två akterportar med höjden 4,9 meter och bredden 7,1 meter och en bogport med måtten 4,9 x 6 meter leder in på bildäcket som delas upp av en centercasing.
Den maximala kapaciteten personbilar av medelstorlek är omkring 600 fördelade på 2.850 filmeter. Vid lastning av enbart långtradare är motsvarande siffror 62 enheter på 1.120 filmeter. För personbilar finns hängdäck som sektionsvis kan utnyttjas som komplettering av huvuddäck. Bildäcket har en fri höjd på 4,6 meter med hängdäcken upphissade. När de är i användning reduceras den fria höjden under dem till 2,6 meter. Bildäckets maximala jämna belastning är 1,5 ton per kvadtratmeter.
Bryggan
Ett stort steg framåt har tagits vid planeringen av bryggan. Den är givetvis heltäckt och har fri sikt runt hela horisonten. Beträffande instrumentplaceringen har man i hög grad tagit personalens önskemål i beaktande. Istället för konventionella instrumentpulpeter har man ergonomiskt utformade platser för tre navigatörer, nämligen befälhavare, styrman och lots. Pulpeten är formad så att var och en framför sig har en ”U”-formad enhet med radar och de viktigaste kontrollerna för fartygets framfart. Man kan arbeta bekvämt både i sittande och stående ställning och övriga pulpeter och kartbordet är så låga att man ser över dem bakåt utan att stiga upp.
Befälhavare Börje Johansson på bryggvingen. Foto: Pär-Henrik Sjöström
På vardera bryggvingen finns utrustning inklusive slavradar för manövrering av fartyget till och från kaj.
Nytt för bilfärjor är det integrerade manövreringssystemet som med ett enda handgrepp möjliggör ett förflyttande av fartyget i vilken riktning som helst. Denna ”joystick” är kopplad till en mikroprocessor som koordinerar de båda rodren och propellrarna, samt bogpropellrarna. Systemet har konstruerats av KaMeWa och visat sig vara mycket användbart.
Radarutrustningen är likaså toppmodern. Främsta nyheten är att hela farleden är inprogrammerad i den minnesförsedda radarn som en ”endless map”, det vill säga den rör sig i bilden i samma takt som fartyget.
Av de fyra radarantennerna är två placera de på backen närmare vattenytan för att undvika ”clutter” och för att uppfånga ekon så nära stäven som möjligt. Bryggans treradar skärmar kan via en interswitch kopplas till valbar antenn, och dessutom finns tre slavradar, en på kartbordet och två på bryggvingarna. Radarutrustningen är av märket Atlas och försedd med skärmar av samma typ som TV-bildrör, fullt synliga i dagsljus. Den mest avancerade är försedd med ARPA för plotting av upp till tjugo fartyg samtidigt.
Dessutom har bryggpersonalen till sitt för fogande alla nödvändiga hjälpmedel såsom dopplerlogg som även visar avdriften och farten sidledes förut och akterut vid manövrar, fjärrutlösningsmekanism av ankaren, ekolod, Decca Radio Navigator, Kockums Steermaster autopilot och gyrokompass. Förutom en komplett radiostation finns tio VHF radiotelefoner, fyra NMT-stationer och telex.
Maskineri
Det ändamålsenliga koncept som man använt sig av på Rosella och Turella har även utnyttjats på Mariella. Fyra huvudmotorer är parvis kopplade till två propellrar – en flexibel lösning som tillåter underhåll och mindre reparationer av en maskin under gång.
Som huvudmotorer har man installerat 12-cylindriga Wärtsilä-Pielstick medelvarvare av typen 12PC 2.6V som utvecklar 5.750 kW var vid 500 varv per minut. De är parvis kopplade till en reduktionsväxel med utväxlingsförhållandet 500/163,5. KaMeWa-propellrarna har hydrauliskt ställbara blad och en diameter på 4,5 m.
Två bogpropellrar av KaMeWas tillverkning underlättar manövrering till kaj.
Elförsörjningen sköts av tre 6-cylindriga Wärtsilä 6R32 dieslar på 2.045 kW vid 750 varv per minut, direktkopplade till Strömbergs generatorer på 2.430 kVA var. Dessutom finns två axelgeneratorer, även de tillverkade av Strömberg, på 1625 kVA var, som normalt till sjöss räcker till för att förse fartyget med elektricitet. Man har ett delat elnät vilket betyder att man samtidigt kan använda både axel- och dieselgeneratorer i vissa situationer, till exempel kan axelgeneratorerna mata bogpropellrarna medan dieselgeneratorerna matar det övriga fartyget med elektricitet.
Elanslutning för Mariella i Stockholm i maj 1985. Foto: Pär-Henrik Sjöström
I Stockholms hamn har man gjort installationer för att kunna förse Mariella med ström från land – en krävande uppgift efter som förbrukningen rör sig om 2.400 kW i hamn, vilket motsvarar flera stadsdelar.
Varvets faktablad.
Ett hydrodynamiskt utformat undervattensskrov är av största vikt för att hålla bränslekostnaderna på en så låg nivå som möjligt. Ett digert testprogram med hjälp av modeller genomfördes förrän skrovets slutgiltiga linjer var klara. I dagens läge med höga oljepriser strävar man till att använda allt tjockare bränsle. Mariellas maskineri använder tjockolja 3800 Redwood Seconds/100°F som värms upp med ånga för att erhålla rätt viskositet. På basen av distans och ankomsttid regleras förbrukningen automatiskt till den mest förmånliga genom att justera propellerstigning och varvtal.
Hela maskineriet övervakas av ett mikroprocessorbaserat system med TV monitorer bland annat i maskinrum och i maskinbefälets hytter.
Helsingforslinjen, som till största delen innebär gång i öppen sjö, kan vålla problem för sina passagerare under stormar. Därför har man installerat två gyrofenstabilisatorer med en effektyta på 7,5 kvadratmeter.
Däcksmaskineriet består av två kombinerade ankarspel och förtöjningsvinschar på backen och två förtöjningsvinschar på akterdäck, tillverkade av Rauma-Repola. Både backen och akterdäck är täckta.
1) SF Line Ab blev efter att Rederi Ab Sally lämnade Viking Line och efter att Rederi AB Slite försatts i konkurs ensam ägare till Viking Line och ändrade 1995 namn till Viking Line Ab, och efter börsnoteringen samma år till Viking Line Abp.
2) SF Line Ab:s grundare Gunnar Eklund avled i maj 2009. Han hade avgått med pension från vd-posten i rederiet 1990.
Kommentarer
Mattias
Trevlig läsning
Anders Thoren
STORT GRATTIS på 30 års dagen !
Thomas G
Intressant och trevlig artikel. 🙂
Nils Eric Sjöstrand
Grattis till Mariella och en honör till rederiet som anlitade Öresunds Drydock f.d.Öresundsvarvet
Jonte Samuelsson
Ålänningarna är duktiga på sjöfart!
Björn Nilsson
Fina Mariella! :).. en stolthet på Östersjön och trevligt fartyg 🙂
jobbare
Rostholken är precis slut i maskinrummet
Artikeln är stängd för fler kommentarer