Toppmöte. På möte med vice statsminster Isabella Lövin diskuterade Thunbolagen lotsplikt, Hisingbron och närsjöfart. Johan Källsson tyckte att det var toppen.
Arkiv
-
-
Stalltips. En ny sorts EU-medel kan bli aktuella för finansiering av nya isbrytare, tipsar Per-Olof Lindvall på Trafikverket.
-
Pråmvänlig. När mer gods på vattenväg diskuterades syntes skiljelinjer mellan bransch och politik, region- och rikspolitik, och mellan M och MP.
-
Brinner knutarna? Vi behöver den första nya isbrytaren inom ett par år, enligt Sjöfartsverket. Men riksdagspolitiker verkar inte se brådskan.
-
Hjältedåd. När Fidelios besättning undsatte elva tunisiska fiskare hade flera av dem legat i vattnet i många timmar. De andra fartygen i närheten körde bara förbi.
-
Nyvalda. WWL:s Karolina Kjellgren leder Wista Swedens nya styrelse. Nu bjuder hon in branschen till samtal.
-
Avvägningar. Inför 2020 väntar många och svåra val för både fartygsoperatörer och bunkerbransch, det förutspådde Iain White på Exxon Mobil på onsdagens tekniska seminarium hos Northern Energy & Supply.
-
Går vidare. Välbesökt #Vågrätt-möte i Stockholm drog igång sjöfartens arbete mot trakasserier.
-
Kompromisser. Vågorna gick höga i diskussionerna på mötet med arbetsgruppen som jobbar på en IMO-strategi för utsläppsreducering.
-
Välbelönad. Ännu ett pris går till arbetsmiljöforskaren Cecilia Österman.
-
Mötesplats. Sjöfartsskyddet, en av flottans centrala uppgifter, togs upp på Kungl. Örlogsmannasällskapets senaste möte.
-
Nätverk. Wista Swedens 30-årsjubileum samlade ett celebert storsällskap av beslutsfattande sjöfartskvinnor.
-
Luftigt. De senaste åren har antalet sjöbefälsstudenter sjunkit stadigt. Men botten är nådd, tror lärosätena.
-
Omsusad. World Maritime University i Malmö var årets värd för firandet Världssjöfartens dag. Ulf Siwe och STM drog flest frågor.
-
Grepp om el. Är fartyg på el en kraft att räkna med? Det frågade Lighthouse när de bjöd till seminarium i ämnet. Det beror på, blev svaret.
-
Snart färingar. BTÖ:s vd Bill Söderberg ger bakgrunden till varför de lämnade svensk flagg.
-
Mätbart. Sverige och tio andra länder vill att IMO definierar klara mål för hur den globala sjöfarten ska minska sina utsläpp.
-
Miljöstrategi. Sex myndigheter vill att sjöfarten ska få mer stöd och styrning för att minska sin miljöpåverkan.
-
Budgetreaktioner. Skatte- och avgiftspålagor krockar med ambitionerna om mer gods till sjöss i vårbudgeten.
-
Handelsrelationer. Hållbar sjöfart var temat när Lindholmen gästades av statsbesök från Kanada i sällskap av H.M. Konungen.
-
Forskning. Forskare ska studera hur lotsar jobbar med autonoma system. Läs och kommentera!
-
Stört omöjligt att avgöra om försäkringsbolag begår lagbrott vid försäkring av sjötransport. Nordic Marine Insurance Days (NMID) är den...
-
-
Åland När EU: s transportpolicydokument kom i slutet av mars blev EU-flagg och EU-kustbevakning två omtalade punkter. Men dem ville...
-
SAI ägnade årets Executive Meeting åt ”Global hotspots”, med fokus på Kina och Arktis. Och det blev SAI:s nya...