Fidelios besättning räddade elva

När Wallenius Lines Fidelio räddade elva fiskare utanför Tunisien hade de väntat på räddning i åtta timmar.

Relaterade artiklar

Det var den 19 maj som en fiskebåt slogs sönder i kollision med ett stort fartyg och fiskarna ombord hamnade i vattnet. Fidelio, ett bilfartyg på 30.137 dwt, var långt ifrån första fartyget på plats. Men de var först att agera och de gjorde det utan att tveka.

– De var i sjönöd, det såg vi direkt. Jag hann inte tänka så mycket utan det var att rädda dem. Det är en självklarhet när man ser något sådant. Dessutom är vi skyldiga att göra det enligt sjölagen, så det var ett lätt beslut, säger befälhavare Jan Nilsson till Barometern.

Viftade med flaggor

Sjöfartstidningen har tagit del av DP Peter Jodins rapport från räddningsoperationen.

Fidelio var på kurs västerut från Piraeus till Le Havre i Medelhavet ungefär 25 sjömil norr om Tunisien när vakthavande befäl och matros siktade vrakdelar på havsytan och rök som steg från en av de större vrakdelarna.

Befälhavaren underrättades omedelbart och var på bryggan inom en minut. Ganska snart var det uppenbart att något hade hänt när silhuetter av människor som viftade med flaggor syntes på den rykande vrakdelen. Befälhavaren rapporterade till DP och upprättade kontakt med JRCC i Göteborg och tunisiska kustbevakningen, som skickade ut ett militärt fartyg för att hämta de räddade fiskarna.

Flöt på vrakdelar

Besättningen förberedde sig för att ta hand om de räddade fiskarna. En räddningsbåt sattes i vattnet från Fidelio med tre ur besättningen ombord. Först att räddas var åtta personer som befann sig på den större vrakdelen och en som låg i vattnet och höll sig flytande genom att hålla i ytterligare vrakdelar. Ett MOB-team skickades därefter ut och räddade ytterligare två personer som hade siktats vid andra vrakdelar. 

En av de räddade som hade legat i vattnet var nedkyld och skakade. Alla räddade fick torra kläder, dricka och frukt och behandlades för mindre skador.

Mycket väl genomfört

Efter ungefär två och halv timme kunde fartyget från den tunisiska kustbevakningen överta de räddade fiskarna och köra dem iland.

Räddningsoperationen genomfördes mycket väl av befäl och besättning på Fidelio, skriver DP Peter Jodin på Wallenius Marine.

– Överstyrman Patrik Fjällström, aktiv inom Sjöräddningssällskapet, ledde mycket av det praktiska räddningsarbetet. Operationen gick väldigt snabbt och smidigt främst tack vare den väl tränade besättningen. Det fina vädret som rådde i området var också till vår fördel, säger befälhavare Jan Nilsson till Barometern.

Illa däran

Jan Nilsson berättar att en av de tre som hade legat i vattnet var ganska illa däran, han var nedkyld och hade en förmodad krosskada på sin ena axel. En annan hade ett stort jack i huvudet. Fiskarna hade varit i vattnet i nästan åtta timmar innan de blev upplockade.

– Det var 18 grader i vattnet. Han som låg helt nere i vattnet hade nog inte klarat sig så länge till, kanske en eller två timmar uppskattade vi det till. Sedan blir man orolig att det är någon som har omkommit. Nu hade vi tur att alla överlevde, de måsta ha haft änglavakt att klara sig från en sådan smäll, säger Jan Nilsson.

Så många körde bara förbi

Fidelio var inte det första fartyget som passerade den förlista fiskebåten, men det var det enda som ingrep.

– Det var fullt med båtar men tyvärr är det ett fåtal som bryr sig i dag. Det är så vanligt med flyktingar över Medelhavet och det är ett jättejobb rent byråkratiskt om man räddar några att få hjälp att ta iland dem. Det är ingen som vill ta tag i det för det är jättebökigt, och det är fruktansvärt. Så många körde bara förbi. Det låg till och med fiskebåtar några tusen meter bort och ingen brydde sig om när de stod där och vinkade och höll på att dö, det är skrämmande, säger kapten Jan Nilsson.