Fotograf: Anna Lundberg

Kategori: Politik

Hyllad föreläsare på Ålands sjöfartsdag

Årets Åland Maritime day var såpass välbesökt att det stundtals var riktigt trångt i hallen på Alandica Kultur och Kongress i Mariehamn.

Stående inslag på evenemangets förmiddag är Shipping Policy Seminar. Årets tema var hur man ska skapa en gemensam, globalt konkurrenskraftig sjöfarts-
politik för de nordiska och baltiska länderna. I publiken satt inbjudna sjöfartspolitiska representanter från de flesta av dessa länder.

Åländska landskapsregeringens finansminister Mats Perämaa sa i sitt öppningstal att EU:s allt större inflytande över sjöfarten ”inte nödvändigtvis är en dålig sak”, samt att reduktion av sjöfart-ens utsläpp är bra men en stor konkurrensnackdel för länder med lång Östersjökust.

Vid presentationen av den helt färska åländska rapporten ”Predecessors and Latecomers in Shipping Politics”, tecknades bilden av två mycket skilda sjöfartsvärldar i vår region: Den offensiva, med Danmark och Norge i, och den på fallrepet, med Sverige i (rapporten presenteras närmare på sidan 64). 

EU:s nya policydokument för transport presenterades därefter och då var det hållbarhet som var huvudsaken (läs mer om detta på sidan 16).

Hyllade föredragshållaren Martin Stopford, vd för Clarkson Research, var siste man. Han pratade mest om globalisering och visade att den europeiskägda andelen av världsflottan just nu är lika stor som den asiatiska (37 procent för båda).

– Europa har fortfarande en väldigt stor roll i sjöfartsindustrin. Vår stora uppgift blir att behålla den rollen, och de som i slutändan måste göra jobbet är riskvilliga redare som är beredda att göra vad marknaden kräver.

Han nämnde D/S Norden som ett typiskt gott danskt exempel, som bland annat genom att skapa goda relationer till asiatiska redare haft en enorm ökning av sin flotta.

– Det är alltså möjligt att bygga stora sjöfartsföretag i Skandinavien, men ni behöver en bas för er verksamhet och en strategi. Poängen är att era regeringar kan hjälpa till med att undanröja hinder, men de kan inte göra er till anständiga redare.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.