Nytt FN-institut i Malmö. World Maritime University har öppnat ett kompetensöverskridande havsinstitut som ett led i arbetet med FN:s globala mål för hållbar utveckling.
Arkiv
-
-
Miljörabatt. Sveriges Skeppsmäklareförening föreslår ett tredelat rabattsystem som ska stimulera både miljösatsningar och överflyttning av gods till sjö.
-
Jobbar grönt. Terntanks Tryggve Möller har valts in i styrelsen för Clean Shipping Index. Donsöredaren Möller är tacksam för förtroendet.
-
Nytt kryssningsmål. Copenhagen Malmö Port och Region Gotland står bakom satsningen på den nya kryssningskajen i Visby, som invigdes i söndags.
-
Isläget. Västra delen av norra Kvarken är nu öppen för trafik efter vinteruppehållet. Issmältningen går nu snabbt på flera håll, medan det på andra fortfarande råder vinterförhållanden för sjöfarten.
-
Lättade. Bilfartyget Siem Cicero gick ned 200 ton i vikt genom att stålet i tre bildäck ersattes med kompositmaterial. Nu har färjan fått innovationspris.
-
Tar prover. Concordia Maritime och Havsmiljöinstitutet samarbetar för att öka kunskapen om och konsekvenserna av mikroplaster i havet.
-
Sprider sina gracer. Expanderande Northern Offshore Services öppnar sitt fjärde europeiska kontor i Hamburg och får därmed närhet till den tyska vindkraftsindustrin.
-
Skyddsvärd skärgård. Marinforskare och föreningen Svensk Sjöfart debatterar miljökonsekvenserna av att bygga Horsstensleden i Stockholms skärgård.
-
Tuff situation. En fjärdedel av ett tusental sjömän i en studie visar tecken på depression. Många av dem ber inte om hjälp.
-
Nytt nummer ute nu. I Sjöfartstidningen nummer 3/2018 kollar vi hur dystert läget är för tågfärjetrafiken. Och så pratar vi sjöfart med infrastrukturminister Thomas Eneroth, bland mycket annat.
-
Annan vinkel. Hur påverkas människan i sjöfarten av utvecklingen av autonoma system? Det undersöker forskare på Sjöfartshögskolan i Kalmar.
-
Stabilt. Göteborgsbaserade försäkringsbolaget The Swedish Club gör ett fortsatt starkt resultat och försäkrar mer tonnage än någonsin.
-
Vinden har vänt. Efter många svåra år märks nu de goda tiderna tydligt på torrlastmarknaden, berättar Patrik Patriksson på Tore Ulff Chartering.
-
Stopp. Från den 31 mars slutar arbetsgivarna förhandla med Hamnarbetarförbundet. Medlemmar i Halmstad hamn uttrycker chock över beskedet.
-
Av stapeln. Ektanks nybyggen Ek-River och Ek-Stream firades i dagarna vid varvet i Kina med både namngivning och sjösättning.
-
Nytt underlag. KTH-studie visar på att pråmtrafik i Mälaren är ett fungerande logistiskt alternativ även under isvintern.
-
Testbädd. Stena Jutlandica förses med eldrift i tre steg. Under våren installeras batterier som räcker till manövrering i hamn.
-
Bötfälls. WWL döms igen för kartellsamarbete med andra biltransportörer. Enligt en dom i EU-kommissionen ska de betala böter på motsvarande drygt två miljarder kronor.
-
E-learning. Skärgårsredarna har tagit fram en ny säkerhetsutbildning för alla som ska jobba på fartyg på under 500 brutto i inre fart.
-
Fortbildare. Chalmers Professional Education breddar sitt utbud rejält med Lloyd’s kompletta kursportfölj.
-
Magert. 55 miljoner till forskning och innovation inom sjöfartsområdet räcker inte tillräckligt långt, enligt Lighthouse.
-
Gemensam plan. I fem punkter listar åtta debattörer hur man bör prioritera bland fossilfria bränslen för att snabba på omställningen.
-
Begär omtag. Trafikverket har skjutit upp utvecklingen av Landskronas farled i fem år, vilket väcker oro bland aktörerna som är beroende av farleden.
-
Ljusning i avgiftsdjungeln? En redare som får sitt fartygs poäng i Clean Shipping Index verifierade kan få rabatt på de höjda hamn- och farledsavgifterna.