Före sommarsäsongen ska Stena Jutlandica manövreras på bara el när hon är i hamn.
Stena Line

Eldrift på Jutlandica till sommaren

Före sommarsäsongen ska Stena Jutlandica manövreras på bara el när hon är i hamn.

Relaterade artiklar

Under våren installeras batterier med en sammanlagd kapacitet på 1 MWh på Stena Lines 1996-byggda ropax Stena Jutlandica, som går i trafik mellan Göteborg och Fredrikshamn.

Första fasen

Det är Göteborgsbaserade Callenberg Technology Group som levererar batterierna och i detta första steg installeras nog med kraft för manövrering i hamn. I nästa steg ska Stena Jutlandica kunna ta sig ut till Vinga, cirka tio sjömil, på sina batterier. I projektets tredje steg utökas kapaciteten så att färjan ska kunna köras 50 sjömil på batteri.

Kan bli fler

Målet med att genomföra detta i flera steg är för att kunna testa och samla kunskap om eldrift under resans gång. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift bli aktuellt även på andra fartyg i Stena Lines flotta på 38 fartyg, skriver Stena Line i ett pressmeddelande.

Projektet genomförs av Stena Teknik i samarbete med akademi, myndigheter och olika leverantörer. Den första fasen finansieras till hälften med stöd från Trafikverket och EU.