När jag skriver detta noterar jag att färjan Amorella med 17 knops fart stävar på en sydvästlig kurs på Nordsjön med destination Genua. Så långt borta ”hemifrån” har hon inte varit sedan sin första resa till Finland från byggvarvet i dåvarande Jugoslavien 1988.
I Åbo avlöste Amorella sin föregångare Rosella på linjen Åbo–Mariehamn–Stockholm den 14 oktober 1988. Sedan dess har hon – med några kortare gästspel på linjen Helsingfors–Stockholm – gått i trafik på Åbolinjen. Det var också på linjen Helsingfors–Mariehamn–Stockholm som Amorella avslutade sitt 34 åriga värv inom Viking Lines trafik. När nybygget Viking Glory avgick på sin första tur från Åbo till Stockholm via Mariehamn på morgonen den 1 mars 2022 blev Amorella liggande i Åbo hamn till den 1 april, då hon flyttades till Helsingforslinjen.
Viking Line nådde den 4 augusti 2022 en överenskommelse med Corsica Ferries SAS om försäljning av Amorella för 19,1 miljoner euro. Hon anlände till Helsingfors på sin sista resa i trafik för Viking Line på morgonen den 18 september. På kvällen den 21 september avgick hon från Helsingfors med destination Genua.
Om du vill läsa den presentation av nybyggda Amorella som publicerades i Svensk Sjöfarts Tidning nummer 48/1988 så kan du ladda ner en pdf-fil på denna länk.
För åtta år sedan skrev jag en blogg om Amorella. Hennes liv på Åbolinjen beskrevs med en bildkavalkad med en bild från varje år som hon varit i trafik. Det blev 27 bilder.
Eftersom färjan nu har lämnat Viking Lines trafik för gott har jag uppdaterat denna bildkavalkad, dels med nya bilder från åren 1988 till 2014, dels med bilder även från de år som gått efter föregående blogg. Denna gång blev det 35 bilder, samtliga tagna av undertecknad.
Kommentarer
Lennart Johannesson
Kommer bli saknad. Tur jag hann åka henne en sista gång i somras.
Artikeln är stängd för fler kommentarer