Skifte. Många fanfarer blev det när Stiftelsen Sveriges Sjömanshus firade av en kanslichef och välkomnade en ny.
Arkiv
-
-
Fortfarande fast. Iranska myndigheter uppger att beslagtagna Stena Impero är fritt att lämna landet, men det stämmer inte enligt Stena Bulk.
-
Glad och stolt. Ännu en svensk får förtroendeuppdrag i IMO:s faciliteringskommitté. Mikael Renz, IT-strateg på Sjöfartsverket, hoppas kunna göra skillnad för näringen.
-
Nytt nummer! Rederiernas vägval inför IMO 2020: Wallenius Marine ratar skrubbertekniken. Stena Line har installerat skrubbers på åtta fartyg. De flesta väljer lågsvavligt bränsle.
-
Snabbt resultat. På bara fyra månader lyckades Viking Line i ett pilotprojekt minska matsvinnet på färjan Mariella med 27 ton, motsvarande 70.000 portioner. Det svinn som kvarstår används för biogastillverkning.
-
AnLÖPET. På lördag sker ett anlöp av det ovanligare slaget i Göteborgs containerterminal.
-
Kampanjar i kanalen. Wallenius fartyg Soya III lägger på torsdag till i Mariehamn för att visa upp sig, sin besättning och den svenska sjöfartsbranschen för allmänheten.
-
Sju släppta. Stena Bulk bekräftar uppgifterna om att sju av 23 besättningsmedlemmar har släppts fria.
-
Hoppfullt. Sju av de totalt 23 besättningsmedlemmarna på Stena Impero uppges vara på väg att släppas fria.
-
Vägledning. Seko ger ut en handbok för förtroendevalda och medlemmar som ger konkret vägledning i arbetet för en sjöfart fri från kränkande särbehandling.
-
Välkommen! Nu är DSM19 igång och Sirius Shippings vd Jonas Backman hälsade välkommen till ett rejält blåsigt Donsö.
-
Nytt nummer ute nu! Sjöfarten blir alltmer IT-beroende och bristande beredskap mot cyberattacker kan bli en mycket dyr läxa. Fråga Maersk.
-
Utsläppsbrott. Två grekiska företag döms till böter för att ha kört en tanker på bränsle med högre svavelhalt än tillåtet och dessutom försökt dölja överträdelserna med falska dokument.
-
Nytt koncept. Bore har beställt tre LNG-drivna nybyggen som enligt rederiet kombinerar det bästa hos roro- och lolo-fartyg.
-
Ny drift. Danskägda sjöfarts- och logistikföretaget SDK tar över driften av Lysekils hamn.
-
Synas. Den planerade utbyggnaden av Preemraff i Lysekil blir nu föremål för regeringsprövning.
-
Avslag. Anhöriga till offer för Estonias förlisning, som har stämt Bureau Veritas och Meyer Werft på mångmiljonbelopp, har fått avslag på sina skadeståndskrav i en fransk domstol.
-
Blir vd. Peter Fyrby har varit rederidirektör på Sjöfartsverket sedan 2011. Nu blir han vd för Blidösundsbolaget och Utö Rederi.
-
Saneras. Vraket Lindesnäs utanför Nyköping står näst på tur att tömmas på olja för att eliminera risken för utsläpp nära känsliga naturområden.
-
Seglar igen. Den närmsta framtiden för Ostindiefararen Götheborg är tryggad – Greencarrier står för skeppets ekonomi och operation i två år.
-
AD-stämningar. Hamnarbetareförbundet stämmer APM Terminals för avtalsbrott i tre fall.
-
Ny inre vattenväg. Sjöfartsverket utreder just nu en ny farled för bränsletransporter mellan Preemraff och Karlstad.
-
Positiv trend. De senaste åren har trenden för det svenska fartygsregistret vänt till det bättre, konstaterar Trafikanalys i sin rapport om den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation.
-
Koks i lasten. För andra gången i år har stora mängder kokain hittats i containrar ombord på ett MSC-fartyg vid anlöp i Philadelphia. Nu förlorar rederiet sina tullprivilegier i USA.
-
Nytt nummer! I ett tjockt och somrigt nummer 6 av Sjöfartstidningen berättar vi om färjetrafiken runt Sverige, en räddningsövning i storlek extra large, 25-åringen Sirius Shipping och en massa annat.