Bilden är ett montage.
Maersk / Sjöfartstidningen

”Största hotet är internt”

I digitaliseringens kölvatten följer allt fler och mer avancerade cyberhot.

Relaterade artiklar

Det blev ett dyrköpt men nödvändigt uppvaknande för den globala sjöfarten när Maersks verksamhet blev analog under ett tiotal dagar 2017. Ransomware-attacken kostade rederiet mellan 250 och 300 miljoner dollar. Vad många kanske inte känner till är att ett Kungälvsbaserat företag såg till att 80 av containerjättens fartyg under tiden kunde segla vidare som vanligt. I dag är cybersäkerhet en del av sjöfartsvardagen, men fortfarande är okunskapen ett hot.

– Det största hotet mot cybersäkerheten är internt, säger Kristian Ryberg på SeaIT. 

Läs Linda Sundgrens reportage om cybersäkerhet i nummer 7/2019 av Sjöfartstidningen.

Slapp fastna i förnekelse

I samma nummer presenterar vi en Tjörnbyggd batterifärja, pratar gensets med Powerhouse och samtalar med Carolina Kihlström om hur den svenska sjöfarten slapp fastna i förnekelse. Stena Lines Jörgen Lorén, numera odödligförklarad, berättar också om den livräddande manöver som bär hans namn.

Levande historiebok

Carl Johan Hagman, rederichef på Stena, har en minst sagt ansenlig samling av sjöfartsföremål och är själv en levande sjöfartshistoriebok. Det blev alla närvarande varse när han i juni slog upp dörrarna till sitt hjärteprojekt Sjöfartens Hus i Viken – en ny samlingsplats för sjöfartens kultur och historia. Sjöfartstidningen var där.

Dessutom levererar vår reporter Adam Bergman sin sista Akterspegel i tidningen innan det är dags för honom att lätta ankar och segla vidare till ett nytt jobb.

Detta och mycket mer i senaste numret!

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer