Ostindiefararen Götheborg gjorde 2005 sin jungfrufärd till Kina.
Svenska Ostindiska Companiet

Greencarrier sponsrar Ostindiefararen

Greencarrier tar fullt ekonomiskt ansvar för Ostindiefararen Götheborg i två år.

Relaterade artiklar

På en presskonferens i Göteborg i dag torsdag offentliggjordes den närmsta framtiden för Ostindiefararen Götheborg, vars ekonomiska villkor har varit osäkra de senaste åren. Greencarrier tar fullt ansvar för skeppets ekonomi och operation i två år genom SOIC Ship Management AB, som organisatoriskt kommer att fungera som Greencarriers dotterbolag under perioden.

Seglar ut igen

”Det kommer att bli fantastiskt att se Götheborg segla ut igen och fortsätta på det uppdrag hon byggdes för, vilket blev möjligt tack vare de tusentals frivilliga som arbetade med skeppet utan kompensation och alla de stora och små göteborgsföretag som deltog och finansierade både bygge och resor”, skriver Greencarrier i ett pressmeddelande.

Seglingsklar våren 2020

Företaget meddelar att första steget blir att säkerställa att Götheborg är seglingsbart. Planen är att ha henne redo och i vattnet under senvåren 2020. Tidsplanen är ännu inte spikad för 2020, men planen är att Ostindiefararen Götheborg ska delta under både Sail Amsterdam och Sail Bremen samt göra besök i de nordiska och baltiska huvudstäderna.

Ny Kinasegling?

Sverigebaserade logistikföretaget Greencarrier firar 20 år sedan grundandet år 2000 och skriver i sitt pressmeddelande att Götheborg blir den perfekta platsen för att fira jubileet. För att utveckla företagets affärsrelation med Kina, de anger handeln med Kina som kärnan i sin verksamhet, kommer de också att undersöka möjligheterna för ännu en segling till Kina för Ostindiefararen Götheborg. Jungfruresan 2005 gick till Kina.

Ostindiefararen Götheborg är en replik av den ostindiefarare med samma namn som 1745 gick på grund och sjönk i Göteborgs hamninlopp.