Wallenius Soya III, byggd 1936 på Löfholmsvarvet i Stockholm. Här på plats under Dag noll, rekryteringsevenemanget som ägde rum på Donsö dagen före Donsö Shipping Meet.
Anna Lundberg

Sjöfartskonvojen seglar vidare

I somras gick isbrytaren Atle i täten för rekryteringskampanjen Sjöfartskonvojen – nu kör konvojen vidare med representationsfartyget Soya III.

Relaterade artiklar

På torsdag den 12 september besöker Wallenius fartyg Soya III med besättning Mariestad. Mellan 10 och 16 håller fartyget öppet för allmänheten. Syftet är att fortsätta visa upp sjöfartsbranschen för att öka kunskapen om och intresset för branschens yrken, utbildningar och karriärvägar. Bakgrunden är branschens stora rekryteringsbehov.

Genom Göta Kanal

Förutom möjlighet att besöka Soya III och hennes besättning kan besökarna i Mariestad också ta del av aktiviteter och utställningar på kajen intill.

Sjöfartskonvojen, ett initiativ som hela sjöfartsklustret står bakom, startade i juni och gick då utmed Sveriges kust med isbrytaren Atle. Nu går konvojen genom Göta kanal med Mariestad som första hamnstopp och med Wallenius fartyg Soya III i täten.

Växa hållbart

– Med sjöfartskonvojen och Soya III vill vi visa alla de möjligheter sjöfartsbranschen erbjuder. Vi hoppas att fler ska söka branschens utbildningar så att den svenska sjöfarten kan växa hållbart. Personal behövs inom sjöfarten både i dag och på längre sikt, digitaliseringen innebär inte minskat behov av personal men att yrkena kan komma att förändras, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Tankfartyget Soya III byggdes 1936 som Wallenius första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Wallenius representationsfartyg.