Steel cutting av Stena Pro Patria på GSI i Kina.

Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Bygget av Stena Bulks metanolfartyg är igång

Bygget av Stena Bulk och Promans första fartyg i IMOIIMeMAX-klassen är igång. Nyligen genomfördes en steel cutting av det första fartyget, Stena Pro Patria, vid varvet i Kina.

Det var på varvet Guangzhou Shipyard International, GSI, som bygget av Stena Pro Patria drog igång den 7 januari. Fartyget kommer att bli det första i en serie om tre fartyg som kommer att drivas av metanol och opereras genom ett joint venture mellan Stena Bulk och Schweiz-baserade Proman shipping.

De andra två fartygen kommer att få namnen Stena ProMare och Stena Prosperous.

Dual duel-maskiner

Fartygen, som är på 49.900 dwt, kommer att ha många designmässiga och tekniska lösningar för att optimera energi- och bränsleeffektiviteten. De kommer enligt ett pressmeddelande från Stena Bulk att utrustas med den senaste generationens dual fuel-maskineri från MAN och kommer att förbruka omkring 12 500 ton metanol per år.

Stena Prosperous. Bild: Stena Bulk

”Stärker Stenas hållbarhetsengagemang”

I samband med ceremonin utryckte Erik Hånell, vd och koncernchef för Stena Bulk, sin stolthet över projektet.

– Steel cuttingen av Stena Pro Patria är det första steget i en fascinerande serie projekt som ytterligare kommer att stärka Stenas engagemang för hållbarhet med fokus på bränsleinnovationer och minskade koldioxidutsläpp. Därför är vi stolta över vårt framgångsrika joint venture med Proman som tar med sig sina senaste innovationer och dedikerad expertis inom metanolfältet, sa han.

Anita Gajadhar, verkställande direktör för Proman Shipping, tillade:

– Denna steel cutting är en viktig milstolpe för partnerskapet mellan Proman och Stena Bulk och markerar början på byggandet och den första dagen i livet för Stena Pro Patria, vårt första fartyg tillsammans. I dag kommer vi ytterligare ett steg närmare att dra nytta av metanol som ett framtidssäkert marint bränsle och därigenom driva övergången mot en mer hållbar sjöfart över hela världen, sa hon.

Stena Pro Patria kommer att levereras i början av 2022