Keith Rowley, Trinidad och Tobagos premiärminister under bandklippningen med David Cassidy, vd för Proman.Foto: Stena Bulk

Fotograf: Stena Bulk

Kategori: Tank

Stena Pro Patria döpt

Proman Stena Bulk har nu döpt sitt första metanoldrivna tankfartyg, Stena Pro Patria. Det i Trinidad och Tobago under onsdagen.

Trinidad och Tobago är en central hub för Proman i deras produktion av metanol, vilket gjorde platsen till ett givet val för dopet av Proman Stena Bulks första metanoldrivna fartyg, Stena Pro Patria. Det är det första fartyget av sex beställda i klassen IMOIIMeMAX på 49.900 dwt där tre av fartygen byggs för joint venture-bolaget Proman Stena Bulk. De tre återstående är tänkta för Proman.

Tre levererade

Hittills är tre av de sex fartygen levererade. Efter Stena Pro Patria och det andra fartyget, Stena Pro Marine, tog Proman leverans av Stena Promise den 31 oktober. I december väntas levereras av det fjärde fartyget, Stena Prosperous, som också blir det tredje för Stena Bulks joint venture med Proman.

Onsdagens ceremoni, som hölls i Port of Spain, huvudstad i Trinidad och Tobago, besöktes bland annat av landets premiärminister Keith Rowley och energiminister Stuart Young. Från Stenakoncernen närvarade Erik Hånell, vd på Stena Bulk, William Olsson, styrelseordförande i Stena Sessan AB och styrelseledamot i Stena AB och son till Stenas koncernchef Dan Sten Olsson, samt Markus Lindbom, vd på Stena Rederi AB.

  • Keith Rowley, Trinidad och Tobagos premiärminister under bandklippningen med David Cassidy, vd för Proman.Foto: Stena Bulk

    Fotograf: Stena Bulk

  • Under avtäckningen av fartygets namn med Keith Rowley, Trinidad och Tobagos premiärminister, David Cassidy, vd för Proman, Erik Hånell, vd Stena Bulk AB och Cassandra Patrick, gudmor.

    Fotograf: Stena Bulk

  • David Cassidy, vd för Proman till vänster, därefter Cassandra Patrick, fartygets gudmor, Keith Rowley, Trinidad och Tobagos premiärminister och Erik Hånell, vd Stena Bulk AB längst till höger framför Stena Pro Patria efter bandklippningsceremonin. Foto: Stena Bulk
  • Stena Pro Patria. Foto: Stena Bulk

Bevisar lönsamheten för metanol

Under sitt tal under ceremonin slog Erik Hånell ett slag för metanol som bränsle för sjöfarten. 

– Varje steg som vårt joint venture tar bevisar lönsamheten för metanol som marint bränsle och understryker att det är tekniskt möjligt, med rätt kunskap och stöd, att användas i drift i dag. Vi är hedrade att leda metanols utveckling och skalning inom branschen och att ha ett nära samarbete med Proman i vår gemensamma vision för metanol, sa han enligt ett pressmeddelande.

Stena Pro Patria levererades i juni 2022 och har visat sig ha ett EEDI-värde (Energy Efficiency Design Index) som ligger 11 procent under de regelkrav från IMO som kommer att träda i kraft 2025. Enligt pressmeddelandet kommer fartyget att använda runt 12.500 ton metanol som bränsle per år.

Hedrade bortgången metanolentreprenör

Att dopet arrangerades på Trinidad och Tobago var också för att hedra Dennis Patrick som varit vd för Promans dotterbolag Methanol Holdings (Trinidad) Limited, men som gick bort 2019. Fartyget har även fått sitt namn för att hedra honom. Gudmor blev Cassandra Patrick, änka till Dennis Patrick.

Läs mer om Stena Pro Patria i det senaste numret av Sjöfartstidningen, nr 11, i vår app eller som finns att köpa här.