Fartyg som opererar i de två första områdena med krav på lågsvavlig olja, Nordsjön och Östersjön, kommer sannolikt att behöva ta ut ett Seca-tillägg (Seca= Sulphur Emission Control Area) för att täcka högre kostnader för bunkeroljan. Kostnadsökningen beräknas bli USD 40–50 per ton. Beräkningar gjorda av Poten & Partners visar att en suezmax som seglar i båda regionerna i tio dagar får lägga på USD 129.000 till resekostnaderna. Motsvarande belopp för en aframax är USD 99.000 och för en panamax USD 87.000.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.