Bunkertillägg troligt i lågsvavelområden

Fartyg som opererar i de två första områdena med krav på lågsvavlig olja, Nordsjön och Östersjön, kommer sannolikt att behöva ta ut ett Seca-tillägg (Seca= Sulphur Emission Control Area) för att täcka högre kostnader för bunkeroljan. Kostnadsökningen beräknas bli USD 40–50 per ton. Beräkningar gjorda av Poten & Partners visar att en suezmax som seglar i båda regionerna i tio dagar får lägga på USD 129.000 till resekostnaderna. Motsvarande belopp för en aframax är USD 99.000 och för en panamax USD 87.000.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.