Maersk kryper till korset

Det är ju lätt att säga ”vad var det jag sa”.

Ja, så har det man förväntade sig i Asien-farten hänt – Maersk lägger upp ett fartyg, men det är inte vilket fartyg som helst – utan en Triple-E:a (!). Ett inte alltför överraskande om än märkligt val. Efter den PR dessa fartyg bestods är det en prestigeförlust av rang. Varför inte hålla fanan högt och plocka ut 2x9000teu för att inte skada ”good willen”. Även om man inte hade tonnage tillräckligt för att lägga upp två i/o ett fartyg, vore det hälsosammare för förtroendekapitalet att ta in ett fartyg på T/C.

Nu när verkligheten hunnit ikapp Triple-E…

…som säkert är rätt storlek om si så där 3-5 år, kan man ifrågasätta det kloka i att tränga ut flera 9/12000-teu fartyg, vilka fartyg därmed inte hann visa hur rätt denna storlek vore för traden med god intjäning och fulla fartyg på en balanserad fraktmarknad.

Det blåser hårt på toppen

Att vara ett topp-namn i Maersk Line är ingen lätt uppgift – kanske inte någonstans – men danskarna skall alltid ha fram en syndabock. Ser man till vad som hände parallellt med de storslagna PR-jippona i hamnarna som slutade i fullständig eufori i Köpenhamn, så var det något som inte stämde. Mitt i all euforin med Triple-E och ”Daily Maersk” – en daglig avgång från Far East till Nordeuropa – så flyttade(s) Maersk Line chefen från glamouren till en grå vardag som VD i Danske Bank – delägt av A P Möller – (vilken post han lämnade något år senare för ett arbete utanför A P Möller).

Vad var det som utlöste denna flytt? Maersk har alltid hemlighållit bl a storlekar på fartygen. Dessa fartyg lär ha en god bränsleekonomi som Maersk vitt och brett talade sig varma om – var detta ett brott mot gängse regler och en orsak. Och ”Daily Maersk” – var detta tillräckligt genomtänkt i alla delar med ersättning till fraktköparen om man inte höll utlovad transittid? Nyligen gick både den nye linjechefen och hans chef (för hela gruppen) ut och ”erkände” att man missbedömt tillväxten. Något hade hänt som gjorde förre linjechefen till syndabock. Nu lägger man upp en jätte som en sorts kvitto på missbedömningen!

Uppläggningarna ökar

Som tidningen rapporterar om, ökar nu uppläggningarna och de är nu uppe i snart 1 miljon TEU, inte bara i Far East/Nordeuropa och inte bara Maersk förstås. Det skulle inte förvåna om man slutar på 1,5-1,8 miljoner innan det vänder. Man avvaktar nästa ”peak” vilken inträffar strax före det kinesiska nyåret i februari 2016, då kineserna mangrant stannar hemma fjorton dagar och stora ansträngningar görs för att få ut all last före firandet. Och då är huggsexan igång!

Kommentarer

  • Henrik H.

    Idag den 2:a November kan man lasa om att CSCL bestallt 6 stycken 21000 TEU’s och tagit ytterligare 6 likadana pa BC.
    Tydligen sa finns tron pa marknaden dar. kanske bara att Maersk varit lite tidiga. men Maersk vill vara ledare, inte foljare.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.