Isbrytning. Nyheten att Sjöfartsverket nu upphandlar enbart en ny isbrytare visar att staten måste ta ett helhetsgrepp kring isbrytarfrågan, och titta på alla möjliga alternativ för att säkerställa en fungerande isbrytning, säger Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson.
Arkiv
-
-
Isbrytning. Nu gör Sjöfartsverket en ny upphandling av isbrytare. Denna gång handlar det om att bygga endast ett fartyg – inte två. Orsaken är pengar och att myndigheten gjort en ny analys.
-
Isbrytning. Under måndagen tog Sjöfartsverket över driften av de sex statliga isbrytarna från Viking Supply Ships. Det uppmärksammades genom att representanter från Sjöfartsverkets ledning besökte fartygen.
-
Almedalen 2024. Under tisdagen startade sjöfartsseminarierna under Almedalsveckan på den Maritima Mötesplatsen, bland annat genom ett av de första officiella framträdandena av Sjöfartsverkets nya generaldirektör, Erik Eklund.
-
Muddring. Under torsdagen signerar Sjöfartsverket och Luleå Hamn ett kontrakt värt över en halv miljard kronor med den första entreprenören som ska utföra förberedande muddringsarbeten i projekt Malmporten.
-
Lotsuppsägningar. På två år har 15 lotsar valt att säga upp sig från Sjöfartsverket, bara i år är siffran åtta. Det är en helt ny utveckling som inte Sjöfartsverket sett tidigare.
-
Navigation. Sjöfartsverkets UFS-redaktion i Norrköping ser till att sjökorten stämmer och att ändringar görs tydliga och når ut.
-
Isbrytning. Den gångna issäsongen, som trots allt klassas som normal, har inneburit hårt arbete för isbrytarna som rört sig över nästan hela Bottenviken.
-
Ny modell. Sjöfartsverket utökar sin fartygsflotta med nya lotsbåtar av lättviktsmodell. Två enheter kan enligt myndigheten tas i drift till årsskiftet.
-
Isbrytarnamn. Nu står det klart vad Sjöfartsverkets nyinköpta isbrytare ska heta, landets sjätte statsisbrytare. Namnet blir – Idun.
-
Ny kollega. Efter noggranna provturer i Bottenviken har Sjöfartsverket beslutat att köpa Polar Circle, en begagnad isbrytare som ska förstärka flottan.
-
Vintersjöfart. Isbrytarledningen iland tar de övergripande besluten och statsisbrytarna, strategiskt spridda längs kusten, löser den dagliga verksamheten. Tillsammans håller de Vintersverige öppet.
-
Komplement. Sjöfartsverket har haft en upphandling ute för köp av en begagnad isbrytare som ska förstärka flottan. Nu ska det vinnande anbudet, Polar Circle, provköras innan slutgiltigt köp.
-
Nybygge. Upphandlingen av Sjöfartsverkets två nya isbrytare behöver göras om. Det innebär att leveransen av nya isbrytare försenas med minst nio månader.
-
Anslag. En höjning av anslagen med nära 400 miljoner kronor för verksamhetsåret 2025. Det är vad Sjöfartsverket begär i årets anslagsframställan som myndigheten nu lämnat in till regeringen.
-
Debatt. Marco Polos grundstötning hade inte skett om det hade funnits ett system för systematisk trafikövervakning, vilket Sverige borde driva processen att implementera, skriver tidigare lotsarna Benny Pettersson, Hans Hederström och Ulf Svedberg.
-
Ledning. Omställning till fossilfrihet och en effektiviserad verksamhet som använder nya innovationer och affärsmodeller. Det är inriktningen som Erik Eklund vill arbeta med när han tillträder som ny generaldirektör för Sjöfartsverket.
-
Räddningsinsats. På grund av hårt väder fick lastfartyget Tollund slagsida under måndagskvällen och skickade ut ett Mayday-anrop.
-
Utnämning. Regeringen har utsett Erik Eklund till generaldirektör och chef för Sjöfartsverket. Erik Eklund tillträder tjänsten den 10 juni.
-
Studie. Ett nytt VTI-projekt ska utveckla samhällsekonomiska analyser för sjöfart, vilket idag är sämre än för väg och järnväg. Målet är att olika trafikslag ska kunna granskas och jämföras på ett rättvist sätt.
-
Isbrytning. Efter en rekordtidig start på vintern är nu samtliga av Sjöfartsverkets fem isbrytare i full drift.
-
Styrning. I årets regleringsbrev till myndigheterna finns flera områden som berör sjöfarten. Bland annat får Transportstyrelsen i uppdrag att underlätta för elektrifiering av fartyg.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Fler lotsningar och många frågor efter nya lotsförordningen, men också fler brott mot lotsplikten.
-
Infrastruktur. Mastodontprojektet Skandiaporten i Göteborgs hamn kan ta ny fart efter att EU-kommissionen beslutat att godkänna att projektet följer reglerna för statsstöd.
-
Branschråd. Nya regler för lotsplikt stod högt på agendan när Sjöfartsverket höll sin årliga sjöfartsdag. Farledsavgifter och nya isbrytare togs också upp. Den stundtals irriterade stämningen på förra årets branschdag uteblev helt i år.