Det var under Föreningen Svensk Sjöfarts seminarium ”Ge sjöfarten vind i seglen – rimliga avgifter stärker svenska företags konkurrenskraft” under tisdagseftermiddagen som Erik Eklund, ny generaldirektör på Sjöfartsverket, deltog. Han började sitt nya jobb så sent som den 10 juni.
Sjöfarten utnyttjas inte
Under seminariet lyfte han bland annat att sjöfarten inte utnyttjas i tillräcklig utsträckning i Sverige.
– Det har kommit utspel i princip i varje vecka om att vi har utmaningar i statlig infrastruktur när det gäller järnväg och väg. Det är märkligt när vi har en statlig infrastruktur som har massa kapacitet över, sa han och fortsatte:
– Vi ansvarar för infrastrukturen till sjöss och vi har otroligt mycket kapacitet kvar. De flesta hamnar har det också, det är väldigt få hamnar som ligger precis på marginalen, sa han.
Kritiserade politikerna
Erik Eklund vände sig också till politikerna på plats med anledning av i huvudsak Sjöfartsverkets ekonomiska situation.
– Jag vänder mig till er politiker för det är faktiskt därifrån det kommer. Hur har man bedrivit myndigheternas utveckling? Man har duckat att investera i exempelvis förnyad flotta. Det syns inte i vår ekonomiska redovisning att vi har 50 år gamla isbrytare, det syns ingenstans. Vi har 100 fartyg och de flesta av dem är gamla, sa han och fortsatte:
– Vår affärsmodell är inte hållbar i längden, sa han.
Erik Eklund pratade också om både farledsavgifter och höjda lostavgifter.
– När det gäller lotsavgifterna så har vi höjt, absolut. Vi strävar så klart efter att ha så låga avgifter som möjligt. Det som vi gjorde i det här fallet var att vi höjde den fasta delen med 25 procent, till förmån för att timtaxan, den rörliga delen, inte höjs. Det ska ge en återspegling på hur våra kostnader faktiskt är, sa han.
Hela seminariet går att se i efterhand på Maritimt Forums Youtube-kanal.