De nya isbrytarna har designats av Aker Arctic och ska kunna drivas på metanol.

Fotograf: Aker Arctic Technology

Kategori: Vintersjöfart

Sjöfartsverkets nya isbrytare försenas

Upphandlingen av Sjöfartsverkets två nya isbrytare kommer att göras om. Det innebär att leveransen av nya isbrytare försenas med minst nio månader. 

Det har tidigare sagts att beslut om varv skulle komma i februari. Men på upphandlingens sista dag i början av januari hade Sjöfartsverket inte fått in några giltiga anbud, berättar rederidirektör Fredrik Backman för Sjöfartstidningen. 

– Vi kan inte gå vidare med de anbud som kom in. Nu ser vi över upphandlingsdokumenten för att se vad vi kan tydliggöra i vår kravbild. Sedan går vi ut med en ny upphandling, säger Fredrik Backman.

Vilka brister det rör sig om i anbuden som lämnats in kan han inte uttala sig om, med hänvisning till att anbudsgivare har begärt sekretess.

Hoppas på ny isbrytare 2028

Förhoppningsvis kommer förseningen att bli mindre än ett år, och den första nya isbrytaren kunna tas i drift under 2028.

– Vi hoppas att den är processen ska gå förhållandevis fort i och med att vi har en upparbetad kontakt. Målsättningen är att vi ska skriva kontrakt under det här året. 

Ett år till med dagens risknivå

De befintliga isbrytarna i Atleklassen närmar sig 50-årsstrecket. Enligt Fredrik Backman är de välskötta och väl underhållna, men när något går sönder är det är svårt att hitta reservdelar.

– Eftersom fartygen är så gamla finns det inte reservdelar att beställa, utan de måste tillverkas, och då blir ledtiderna långa. Det här är ett risktagande, säger han.

Kommer de gamla isbrytarna att hålla tills de nya levereras?

– Vi kommer att underhålla de gamla båtarna precis som vi gör enligt den plan som ligger. Vi satsar det som behövs och kommer inte att dra ner på underhållet. Men det finns som sagt ett risktagande på grund av ledtiderna på reservdelar. Det här innebär ett år till med den risknivå vi ligger på idag.  

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.