Den förra upphandlingen av nya isbrytare avbröts i våras eftersom Sjöfartsverket inte fick in några giltiga anbud. Nu görs ett nytt försök. I förra veckan startade en första runda där intresserade varv får anmäla sig. De som kvalificerar sig får sedan lämna anbud i den riktiga upphandlingen som förväntas pågå fram till årsskiftet.
– Den här gången har vi förändrat underlaget. Vi har ändrat till en isbrytare och också gjort lite andra justeringar, vilket vi hoppas ska göra att fler varv är intresserade av att bygga, säger Jonas Franzén, kommunikationsstrateg på Sjöfartsverket till Sjöfartstidningen.
Av sekretesskäl kan han inte gå närmare in på vilka justeringar som gjorts.
Beror på ökade kostnader
Att upphandlingen nu gäller en isbrytare, och inte två, är enligt Jonas Franzén ingen stor sak.
– Bara för att vi bygger en nu så betyder det inte att vi kommer sluta vilja ha fler isbrytare. Vi har läget under kontroll och är medvetna om att vi behöver byta ut alla fem isbrytare som byggdes på sjuttiotalet. Vi har en god dialog med departementet och en plan för att byta ut alla fem. Frågan är bara när vi gör det, och det är såklart en finansieringsfråga, säger han.
Pengar är en orsak till att man nu upphandlar endast ett fartyg. Finansieringen som Sjöfartsverket har fått för att bygga nya isbrytare räcker helt enkelt inte till fler med dagens kostnadsläge.
– Summan vi har fått av regeringen baseras på ett medelvärde som räknades ut på vad isbrytare kan kosta 2017. Sedan dess har inflationen gått upp, skeppsvarvskostnaden har ökat enormt och stålpriset har gått upp väldigt mycket. Dessutom har vi under den här perioden kommit fram till att vi ska ha metanol vilket också blir en kostnadsökning, säger Jonas Franzén.
Utreder framtida behov
En ytterligare orsak till att upphandla ett fartyg i taget är att Sjöfartsverket just nu utreder vilken isbrytarflotta som behövs i framtiden.
– Det kanske inte är samma numerär och storlek på fartyg som idag. Kan vi klara oss med ett par mindre istället för någon stor? Vi kommer sannolikt att behöva en till stor, men den kanske inte behöver komma direkt. Vi ser över hela vår isbrytarflotta, säger Jonas Franzén.
Många krav att ta hänsyn till
För att ett varv ska komma vidare i kvalificeringsrundan, och få tillgång till ritningar och övriga dokument i den riktiga upphandlingen, ställer Sjöfartsverket ett antal krav. Varven ska ha kapacitet och kunskap för att kvalificera sig.
– De ska också ligga i ett land som Sverige har ett bilateralt handelsavtal med. Det kommer inte att bli Kina eller Ryssland exempelvis, för de länderna har inte handelsavtal med Sverige. Och det ska inte vara ryskägda varv. Det finns en massa faktorer som vi tittar på, säger Jonas Franzén.
Sjöfartsverkets målsättning är att kunna skriva kontrakt med ett vinnande varv i början av nästa år. När en ny isbrytare kan levereras går inte att säga eftersom det ingår i upphandlingen.
– Om det blir mycket billigare att vänta ett år så kanske vi gör det. Det ingår i upphandlingen att erbjuda en leveranstid. Men vår målsättning är fortfarande att vi ska ha fått leverans av en ny isbrytare under 2027 och att den ska vara operativ året därpå, säger Jonas Franzén.
Inte orolig
Den gångna säsongen var påfrestande för de fem statsisbrytarna. Jonas Franzén upprepar att Sjöfartsverket har läget under kontroll och ser inget akut behov eller risk för att handelssjöfarten ska bli lidande inom de närmaste åren.
– Vi fortsätter att bryta is och hjälpa fartyg med de befintliga resurser vi har. Vi köpte även en ny isbrytare under våren, Idun, så vi har faktiskt fler resurser idag än förra året och hoppas få större möjligheter nästkommande vinter att klara av handelssjöfartens behov, säger han.