Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Myndigheter | Politik

Svensk Sjöfart varnar för höjda avgifter

Inför nästa år föreslår Sjöfartsverket höjda lots- och farledsavgifter. Nu kräver branschföreningen Svensk Sjöfart att verket tänker om och drar tillbaka förslagen.

Sjöfartsverket har lagt fram förslag om höjda avgifter för år 2025, både gällande lots- och farledsavgifter. Dessutom försvinner också den så kallade klimatkompensationen som tillförts Sjöfartsverket under flera år.

– Att växla ut slopandet av klimatkompensationen och genomföra ytterligare höjningar av avgifterna är inte vägen framåt. Under flera år har stora avgiftshöjningar genomförts, något som Svensk Sjöfart och flertalet andra remissinstanser flera gånger larmat om dess påverkan på sjöfarten och Sverige. Vi är mycket bekymrade över de avgiftshöjningar som föreslås och befaras inför 2025, säger Anders Hermansson, vd Svensk Sjöfart.

Innebär en kraftig höjning

Sjöfartsverkets förslag innebär höjning av farledsavgifter med ca 5,75 procent samt höjning på 25 procent av startavgiften för lotsning i lotsled (höjningen motsvarar en generell höjning på 10 procent på hela lotsavgiften) och en höjning på beställningsavgiften. Därtill finns det i nuläget inga besked om förlängning av klimatkompensationen, skriver Svensk Sjöfart i sitt remissvar. Det skulle enligt organisationen innebära över 20 procents farledsavgiftshöjning jämfört med nuvarande år om det genomförs.

Svensk Sjöfart pekar på att avgifterna påverkar både sjöfartens konkurrenskraft gentemot andra trafikslag och den svenska exportens konkurrenskraft. Man skriver att man förutsätter att Sjöfartsverket inte per automatik bollar över kostnaderna, utan i första hand genomför interna besparingar.

Vill att staten tillför pengar

Även med ett reellt besparingsarbete menar Svensk Sjöfart att regeringen måste tillföra medel om avgiftshöjningarna inte ska få effekter för sjöfarten och det svenska näringslivet. Detta särskilt i ett läge när nya klimatsstyrande åtgärder successivt träder i kraft och som initialt kommer att öka kostnaderna.

Avslutningsvis kräver Svensk Sjöfart att Sjöfartsverket tänker om och drar tillbaka förslag om höjda farleds- och lotsavgifter.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.