Trafikstopp. En spricka i en järnvägsbro i Vänersborg stoppade Vänersjöfarten i över fyra dygn. Under måndagen öppnades den havererade bron som nu kommer att vara fortsatt öppen.
Arkiv
-
-
Isbrytning. Efter en mild start på vintern är nu samtliga av Sjöfartsverkets fem isbrytare igång. Det meddelar Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
-
Ekonomi. I årets anslagsframställan och treårsplan påpekar Sjöfartsverket återigen att det krävs permanent höjda statsanslag. Totalt vill myndigheten att anslagen ska höjas med 240 miljoner.
-
Design. Sveriges nya isbrytare ska förberedas för metanoldrift. De blir därmed världens potentiellt första isbrytare att köras på metanol. Nu går utvecklingsprocessen vidare till nästa fas.
-
Risk. Sjöfartsverket har genom sjömätningar tagit fram unika bilder på sju miljöfarliga vrak som kan behöva saneras.
-
Utredning. I en ny utredning om Sjöfartsverkets verksamhets- och finansieringsform ser Statskontoret få fördelar med myndighetens affärsverksform. Istället bör myndigheten följa samma regelverk som vanliga förvaltningsmyndigheter, anser utredarna.
-
Chefsbyte. Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén kommer att lämna sitt uppdrag vid halvårsskiftet då hennes förordnande går ut. Hon har då lett Sjöfartsverket under sex år.
-
Hamnstatistik. Stabilitet trots svåra utmaningar och återhämtning kännetecknar sjöfartsåret i Sveriges hamnar 2022, enligt Sjöfartsverkets sammanställning av inkomna farledsdeklarationer.
-
Julläsning. Inom sjöfarten finns många som jobbar på som vanligt – även om det råkar vara julafton. Vi frågade några sjömän hur de firar jul ombord.
-
Vintersjöfart. Nu har säsongen startat även för de svenska isbrytarna. Sjöfartsverkets Ale var först ut.
-
Vintersjöfart. Sjöfartsverket utbildar en första kull islotsar – Deep sea ice pilots. Den främsta anledningen är projekt Malmporten i Luleå.
-
Farledsavgifter. I samband med branschrådet framkom att Sjöfartsverket nu förbereder en sänkning av farledsavgifterna med 20 procent.
-
Branschråd. När Sjöfartsverket arrangerade årets branschråd handlade mycket om effekterna av regeringens budgetproposition, men också om gröna korridorer, lotsning både nu och i framtiden och European Maritime Single Window evironment (EMSWe).
-
Isbrytning. Den senaste tidens väderomslag har bidragit till att delar av Bottenviken belagts med is. Därmed är nu årets isbrytarsäsong igång, vilken inleddes med ett uppdrag för isbrytaren Ale.
-
Isbrytare. Nu är det klart hur Sveriges nya isbrytare ska se ut. I dag tisdag går Sjöfartsverket ut med en intresseförfrågan (RFI) till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen som ska kunna bryta en bredare isränna, manövreras enklare och drivas fossilfritt.
-
Branschråd. Kundnöjdhet, pandemins påverkan, fjärrlotsning och kompetensförsörjning var några av ämnena som avhandlades när Sjöfartsverket arrangerade ett temabranschråd om lotsning.
-
Polarforskning. Klockan 20.46 under måndagskvällen kom den den svenska isbrytaren Oden fram till Nordpolen. Det är tionde gången som isbrytaren kommit dit.
-
Muddring. Sjöfartsverket har fått tillstånd av Mark- och miljödomstolen att bredda farleden in till Strömstad. Syftet är att öka tillgängligheten och säkerheten.
-
Tillskott. Totalt 130 miljoner kronor extra för att mildra de negativa effekter som pandemin haft för Sjöfartsverket och sjöfarten. Det föreslår nu regeringen.
-
Branschråd. Sjöfartsverkets ekonomi, nya isbrytare och godsöverföring från land till sjöfart var några ämnen som lyftes när Sjöfartsverkets arrangerades sitt branschråd under onsdagen.
-
Summering. Strax över 600 assistansuppdrag. Det blev resultatet när Sjöfartsverket avslutade årets isbrytarsäsong i måndags. Det är fler uppdrag än på många år.
-
Isbrytare. Prislappen för nya isbrytare ser ut att bli lägre än de två miljarder per fartyg som tidigare aviserats. I stället kan det handla om 1,4 miljarder per fartyg.
-
Nya lotsbåtar. Sjöfartsverket har inlett ett arbete med att upphandla tre nya lotsbåtar för västkusten. Förhoppningen är mer klimatsmarta fartyg, men trots det är eldrift uteslutet.
-
Överflyttning. Sjöfartsverket inrättar Sjöfartsrådgivaren. Syftet är att stimulera överflyttning av gods från land till sjö.
-
Ekonomi. Sjöfartsverket har beslutat att skjuta på de avgiftshöjningar som planerats ske i början av 2021. Orsaken är coronapandemin.