Världens största inte längre störst

Merete Maersk

Varje tisdag är det samma sak. Någon stannar till med bilen i Tångudden, en annan tar en promenad utmed Nya Varvet och en tredje tar sig hela vägen upp på Älvsborgsbron, alla för att få en skymt av världens största fartyg. Just så var det i tisdags när Merete Maersk kom till Göteborg.

Det handlar givetvis om Maersks imponerande giganter i Triple-E-klassen, fartyg som nu under nästan exakt ett års tid har anlöpt Skandiahamnen. I början var det bara någon enstaka tisdag eftersom det bara fanns några få färdigbyggda fartyg, men nu när 12 av de 20 beställda fartygen är i trafik kommer de nästan varje vecka.

Och det är inte konstigt att intresset är stort. En gigantisk PR-maskin från det danska rederiet såg till att silhuetten av det blågula fartyget hamrades in hos folk genom visningar i Köpenhamn, flashiga webbsidor och dokumentärfilmer. Men nu, bara ett år senare, går det inte att leva på gamla meriter längre. I november tas gigantkronan över av en ny, betydligt mer ljusskygg skapelse. Det handlar om det kinesiska rederiet China Shipping Container Line, CSCL, som tar leverans av nybygget CSCL Globe som är en meter längre, visserligen fyra decimeter smalare men som tar 730 fler standardcontainrar (TEU) jämfört med Maerskmonstren.

Merete Maersk

CSCL Globe är den första av totalt fem systrar som byggs av det sydkoreanska varvet Hyundai Heavy Industries, de övriga fyra är CSCL Pacific Ocean, CSCL Atlantic Ocean, CSCL Indian Ocean och CSCL Arctic Ocean. Hittills har uppmärksamheten kring dessa fartyg var ytterst sparsam och frågan är hur många som fortsatt kommer leva i en världsbild där Maersk är rederiet som regerar på världshaven med 20 av världens största fartyg. Frågan därefter blir dock hur länge CSCL får inneha detta megalomaniska rekord innan nästa bjässe kommer. MSC ska ha gjort beställningar på fartyg i liknande storlek som CSCL. Och det sägs ju att det sitter många med drömmar om att spräcka gränsen på 20 000 TEU.

För övrigt så kommer CSCL Globe till Europa på sin första resa, bland annat till Zeebrugge och Hamburg i december och januari.


Lämna en kommentar på "Världens största inte längre störst"

  • Anonym Svara

    Hur snabbt åker den. MWH en glad 13 åring

  • Ingvar Bergman Svara

    Svar till Anonym och bulklaster i containers:… En container kan lasta ca 30 tons ‘payload’ dvs exkl taran som är ca 2-3 tons (om 20 eller 40ft) Teoretiskt skulle en E-båt på 18000teu och en dödvikt på runt 200.000 tons kunna lasta ca 6000 teu. Det blir dock ingen behaglig resa, med korta och snabba rullperioder. Obalansen i asien-trafiken är ett stort bekymmer för linjeredarna, som måste skeppa 1000-tals tomburkar i östgående riktning. De erfarna exportörerna/speditörerna vet naturligtvis detta och pressar frakten på sin östgående betalande last ‘in absurdum’ Så det är inte bara dåligt betalt i den stora västgående riktningen pga överkapacitet – utan redarna kan inte kompensera sig med högre östgående fraktrater.
    Det pågår studier om vilka typer av last som skulle kunna skeppas östgående. Sågade trävaror har skeppats i 20 år i 40ft:are med gott resultat. Nästa möjliga typ av last är bilar – nya bilar i 40ft – två mercor eller BMW i varje container – skulle vara en utmärkt returlast och det förvånar mig att man inte redan varit och naggat på biltransportfartygens last. Många FE-Carriers (alla japanerna) skulle ju få in-door konkurrans förstås, men det finns ju flera som inte också har biltransporter i organisationen.

  • Ingvar Bergman Svara

    Anonym: Sant. Se bara på reeferflottan, där containern slagit ut mycket tonnage (och då menar jag inte kyllast exportörernas egna containerfartyg). Det är stor obalans i framförallt
    Far East traden, och sågade trävaror går t ex i containers till mycket lägre rater än bulkraterna.
    Jakten att finna last för ca 6 miljoner TEU som tompositioneras varje år pågår och nästa målgrupp kan vara bilfartygen, där man kan stuva två ‘Mercor’ i 1x40ft och få kanske USD 800/1000 i/o att köra en tomburk .

  • Ingvar Bergman Svara

    …. och om ett halvår eller så kommer UASC med ett par som är några hundra TEU större och kapplöpningen om vem som kan visa upp det största fartyget fortsätter. Gemensamt för alla inkl Maersk är, att den påstått lägre slotkostnad per container som ligger till grund för beslutet att bygga dessa havens vidunder är felaktig. Det finns inte last nog för att fylla dem och då stämmer inte kalkylen och det kan bli ett dyrt uppvaknande.

    • Anonym Svara
      @Ingvar Bergman:

      Blir frakten per burk tillräkligt låg så finns det nog last. Men det slår ju ut all annan sjöfart om allt skall gå i plåtburkar. Tänker på tex skogsprodukter och bulkvaror som idag går i andra typer av fartyg.

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Nja, tveksamt att bulkvaror lastas över i boxar. Har svårt att tro att smala långa containerfartyg klarar av välfyllda containrar med t.ex. malm, stålkulor, gödsel osv.
      Containerfartygen är designade för att flytta luft (tomrummet i containern). Finns det inget tomrum så blir dödvikten för stor och man kan inte ta alla boxar.

    • TheHC72 Svara
      @Ingvar Bergman:

      Om jag minns helt rätt var de sista stora fartygen som byggde på Odense Varvet helt enkelt baserat på felaktiga grunder. Marknadsavdelningen hade frågat Asien vad deras prognos för Export till Europa skulle vara. Sedan frågade man Europa vad deras Import skulle ligga på.

      Enkel matematik kan tyckas, men de slog ihop siffrorna och fick en dubbelt så stor siffra. Därav hoppet från 10,000 TEU till 17,000 TEU och sedemera E-klassen när man väl gjort fel en gång kan man lika gärna fortsätta på sin nya strategi.

      Källa till ovan: CFO på Odense Shipyard

  • Anonym Svara

    Rekordet gäller för världens största container fartyg. Tankfartygen i TI klassen samt ”Pieter schelte” är större fartyg.

    • @Anonym:

      Pieter Schelte är inte färdig ännu och av fartygen i TI-klassen är bara ett kvar i trafik, TI Europe. Och visst är de större mätt i GT och DWT, men Maerskarna är längre.