Nysatsning. Under onsdagen avslöjade Stena Line namnen på de två ombyggda färjorna som ska sättas in i trafiken på Östersjön mellan Nynäshamn och Ventspils till våren.
Nyheter
-
-
Arbetsmiljöbrott. Stuverichefen i Oxelösunds Hamn hade enligt tingsrätten ansvaret när en hamnarbetare dog av syrebrist i samband med lossning av ett fartyg i hamnen.
-
Brott. Det blir ingen prövning i hovrätten av händelserna i våras då befälhavaren på passagerarfartyget Birger Jarl, numera Baltic Star, bröt mot lagen om fartygssäkerhet.
-
Leverantör. Svenska Echandia deltar i byggnation av världens största flotta av elfärjor.
-
God jul. Vi på Sjöfartstidningen vill önska alla våra läsare en god jul och ett gott nytt år. Det här är vårt sista nyhetsbrev för året. Vi återkommer med nya nyhetsbrev efter helgerna. Fortlöpande nyhetsuppdatering sker dock som vanligt på www.sjofartstidningen.se
-
Forskning. Artificiell intelligens ska användas för att öka säkerheten på sjön. Sjöfartsverket har inlett ett fördjupat forskningssamarbete med Linköpings universitet.
-
Stöd. Regeringen vill förlänga det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet för passagerarfärjor.
-
Batterier. Donsötanks nybyggen utrustad med energilagringssystem från WE Tech.
-
Hamn. 180 000 kubikmeter muddermassor återanvänds just nu som fyllnadsmaterial i bygget av Göteborgs hamns nästa stora miljardinvestering. 140 000 kvadratmeter ny terminalyta kommer att vara tillgänglig i Göteborgs hamn 2023.
-
Debatt. I denna debattartikel efterlyser skribenterna ett fördjupat samarbete mellan energibolag och hamnar.
-
Två fartyg. Stena Line fördubblar sin lastkapacitet på linjen mellan Rosslare och Cherbourg.
-
Inlandsfartyg. Sandinge i Lysekil har köpt brittiskt specialfartyg för trafik på inre vattenvägar.
-
Sjösättning. Det åttonde fartyget i Fure Vinga-serien har sjösatts i Kina.
-
Feederstorlek. Langh Ship har köpt två isförstärkta containerfartyg från Tyskland.
-
41 år. Ropax-fartyget Gute lämnar nu Gotlandsbilaget för nya äventyr längre söderut.
-
Miljö. Stockholms Hamnar har beviljats bidrag från Naturvårdsverket och EU för att bygga elanslutningar för kryssningsfartyg.
-
Brexit. Efter nyår fullbordas Storbritanniens utträde ur EU när övergångsperioden tar slut. En effekt blir en återkomst av taxfreehandeln, vilket Stena Line nu vill utnyttja.
-
Inflaggning. Stena Line planerar att flagga om färjan Mecklenburg-Vorpommern från det tyska till det svenska registret. Det som en av tre förändringar på den tyska marknaden.
-
Stöd. Nu är det möjligt att återigen ansöka om miljökompensation, ekobonus, för överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. Regeringen avsätter 50 miljoner kronor per år för perioden 2020–2022.
-
Avgifter. Transportstyrelsen kommer inte att höja avgifter för lotsdispenser inom sjöfartsområdet. Orsaken är att reglerna som avgifterna ska svara mot ännu inte är införda, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
-
Pandemin. Tallink Grupp kommer att ställa in trafiken med fartyget Victoria I på rutten Tallinn–Stockholm–Riga–Stockholm–Tallinn från den 1 januari 2021 tills vidare.
-
Överges. Återigen ökar antalet övergivna fartyg med besättningar. Hittills i år har 45 fall registrerats i ILO:s databas över övergivna sjömän. Men det är inte alla.
-
Broregler. Trafikverket, Sjöfartsverket, Västtrafik och trafikkontoret i Göteborgs Stad har nu kommit överens om nya samverkansregler för trafikslagen på och över Göta Älv i Göteborg inför invigningen av den nya Hisingsbron.
-
Avgår. Lars Johanson, vd för Svenska Skeppshypotek, kommer att lämna sin tjänst under nästa år.
-
Skeppsredare. Göta Älvklubben har utsett Eric D. Nilsson till Årets sjöfartsprofil.