Lyckat besättningsbyte. Efter ett intensivt arbete, dag och natt på toppnivå, lyckades Donsötank genomföra ett besättningsbyte på Solero utanför Barcelona.
Nyheter
-
-
Tillämpbar. Den så kallade 183-dagarsregeln kan tillämpas trots svårigheter under coronapandemin, enligt Skatteverket.
-
Fler turer. Med tvåfartygstrafik kan DFDS utöka antalet avgångar på linjen Kapellskär–Paldiski.
-
Invald. På Svensk Sjöfarts årsmöte valdes Johan Källsson in som ny ledamot i styrelsen.
-
Ny form. Svensk Sjöfarts öppna årsmötesseminarium präglades av coronaläget och följdes av omkring 100 deltagare på distans över nätet.
-
Mot framtiden. Vägen mot en hållbar sjöfart omfattar såväl nya bränslen som ansvarsfulla transportköpare, det framgick på Svensk Sjöfarts årsmötesseminarium.
-
Debatt. Moderaterna Maria Stockhaus och Anders Hansson vill att regeringen snabbt beslutar om en tillfällig förändring av lagen om sjöfartsstöd för att stödja krisdrabbade rederier.
-
Bifall. Riksdagen har beslutat att Sjöfartsverkets utformning och miljödifferentieringen av farledsavgifterna ska ses över.
-
Utsläpp. Sjöfartens miljömål kommer inte att uppnås med dagens styrmedel, konstaterar forskare.
-
Ändring av lagen. Finlands kommunikationsministeriums proposition om slopade farledsavgifter under 2020 överlämnas till riksdagen i maj.
-
Tidigast i maj. Stefan Ekblom med besättning på Mignon hoppas på avlösning i maj.
-
Inga byten. Wallenius Marine arbetar för högtryck med att åter få igång besättningsbyten, som nu står still på grund av coronakrisen.
-
Flytt. Stena Line planerar att flytta fartyget FS Sassnitz till Uddevalla hamn i slutet av april.
-
Utökar. Söråkers hamn i Timrå kommer att byggas ut med en ny kaj för att möta en förväntad framtida fördubbling av sjöfarten.
-
Hamn. Trots den pågående coronapandemin har godsvolymerna fortsatt att vara höga i Göteborgs hamn. Bland annat ökade antalet containrar under mars med tio procent mot ifjol.
-
Prisade hjältar. Fyra sjöräddare från RS Munsö/Ekerö utses till årets sjöräddare för sin snabba insats när en båt sjönk och fem personer hamnade i vattnet utanför Mariefred.
-
Fraktvolymer. Godsmängderna i Stockholms Hamnar ökade under mars jämfört med samma månad förra året, trots coronapandemin.
-
Ekonomi. Helt tappade passagerarintäkter, men lovande fraktvolymer och en tro på en trafikstart under högsäsongen. Under torsdagen presenterade Viking Line sin kvartalsrapport.
-
Ingen avgift. Estland ger 100 procents rabatt på sina farledsavgifterna för ett år framåt. ”Hög tid att Sverige vaknar”, säger Rikard Engström, Svensk Sjöfart.
-
Ekonomi. Sjöfartsverket räknar med ett underskott på över 300 miljoner kronor på grund av minskade intäkter från farleds- och lotsavgifter, det som en följd av coronakrisen.
-
Snabba puckar. Transportstyrelsen har aktiverat sin krisorganisation och kan fatta snabbare beslut, något som uppskattas av sjöfartsbranschen.
-
Ombordliv. Coronapandemin gör att kryssningsfärjan Silja Symphony ligger upplagd i Stockholm. Men det är ingen brist på arbete för de 17 i besättningen, exempelvis ska det spolas i alla toaletter.
-
23. 000 kronor dyrare per anlöp. Enligt en rapport från VTI slår Sjöfartsverkets nya system för farleds- och lotsavgifter mycket olika beroende på fartygssegment. Kyl- och containerfartyg betalar mest.
-
Drabbade. Många filippinska besättningsmedlemmar som normalt arbetar på svenska fartyg har hamnat i en väldigt svår situation på grund av coronapandemin.
-
Testa sjömän. Besättningsbyten är fortfarande ett stort problem. Wallenius SOL:s vd Ragnar Johansson vill att sjömän ska få testa sig. Svensk Sjöfart har tagit upp frågan med myndigheterna.