Color Hybrid på utgående från Strömstad.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö | Färjetrafik | Hamn/Logistik

Grönt ljus för breddning av farleden till Strömstad

Sjöfartsverket har fått tillstånd av Mark- och miljödomstolen att bredda farleden in till Strömstad. Syftet är att öka tillgängligheten och säkerheten.

För drygt ett år sedan lämnade Sjöfartsverket in ansökan till Mark- och miljödomstolen i Vänersborg om att öka bredden från dagens cirka 125 meter till cirka 200 meter i farleden till Strömstad. Det genom att spränga och muddra i sundet mellan öarna Holmen Grå och Flatskär och grundet Bulthålan. Enligt Sjöfartsverket har grundet i dag ett djup om 3,5 meter, men efter muddringen blir det minsta djupet 10,1 meter. Nu har Mark- och miljödomstolen gett grönt ljus för projektet.

– Det känns väldigt bra att domslutet har kommit. Faktum är att 1,6 miljoner passagerare årligen åker färja mellan Strömstad och Sandefjord i Norge. Cirka 160.000 ton gods fraktas av de två rederierna som kör på linjen, säger Bertil Skoog, Sjöfartsverkets projektledare, i en kommentar efter domslutet.

Den allmänna farleden nr 110 passerar grundet Bulthålan som ligger 3,5 kilometer väster om Strömstad. Bild: Sjöfartsverket.

Behov sedan länge

Simuleringar vid Sjöfartsverkets simulatorcenter i Göteborg visade redan i januari 2018 att säkerhetsmarginalerna i aktuell passage vid hård vind kunde förbättras. Det är därför som Sjöfartsverket nu vill genomföra breddningen. När Color Line satte in den större färjan Color Hybrid på linjen sommaren 2019 såg Sjöfartsverket ytterligare argument för projektet för att undvika förseningar och inställda turer.

Totalt kommer cirka 8.000 kubikmeter fast berg att sprängas bort. Dessutom kommer två fyrar att uppföras för att komplettera de sedan tidigare uppförda kantfyrarna.

– Min bedömning är att de nya fyrarna kan komma på plats i början av hösten, säger Bertil Skoog.

Sjöfartsverket planerar för upphandling av muddringen så snart som möjligt och beräknar att muddringsarbetet kommer att genomföras under 2022. Arbetet som helhet beräknas ta cirka två månader.

Trafiken kommer igång igen

Pandemin har gjort att all färjetrafik mellan Strömstad och Sandefjord legat nere sedan i mars 2020. Men nu i början av juli har både Fjord Line och Color Line startat igång trafiken igen.