• Emelie Deymann ankommer Västerås den 2 juni.

    Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

  • I andra europeiska länder är trafik på inre EU-klassade vattenvägar betydligt vanligare än i Sverige. Bilden är från Niederrhein i Tyskland. Foto: Erich Westendarp/Pixabay
  • Pia Berglund, samordnare för svensk inrikes sjöfart, märker i sitt arbete av ett allt större intresse från olika aktörer att satsa på den typen av sjöfart. Foto: Anna Janson
  • Rederi Gotland har fått drygt 74 miljoner kronor från ekobonusen för att starta en rorolinje mellan Nynäshamn och tyska Rostock. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Från Kapellskär går hundratals lastbilar med färjorna till Finland och Estland varje dygn. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Mikael Nilsson och Tomas Carlsson från rederiet IW Line ska transportera semitrailers utan dragbil mellan Norrköping och Kapellskär.

Kategori: Inlandssjöfart | Kortsjö

Framåt för den nära sjöfarten

Det våras för närsjöfarten i Sverige. Just nu pågår flera parallella satsningar som kommer att innebära att mer godstransporter flyttas från väg till sjö. Flera aktörer pratar om ett trendbrott, både vad gäller den EU-klassade trafiken på inre vattenvägar i Sverige och nära kustsjöfart. Och det är framför allt miljöfrågan som driver på utvecklingen.
Efter varvsgenomgång kom det tyska rederiet Reederei Deymanns EU-klassade containerfartyg Emelie Deymann till Sverige i maj. Enligt rederiets svenske agent Anders Wihlborg, vd för Barge Transport Sweden AB, så är hennes uppdrag det första exemplet i Sverige på IVV-fartyg, det vill säga trafik med mind-re EU-klassade fartyg på inre vatten-vägar. Det 110 meter långa fartyget med litet djupgående opererar nu en pendel för containertrafik mellan Stockholm Norvik i Nynäshamn och Västerås hamn.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.