AlfaWall Oceanbird är namnet på det nya bolag som ska bygga vingriggarna till det vinddrivna lastfartyget Oceanbird.

Fotograf: Wallenius

Kategori: Ekonomi | RoRo | Skeppsbyggnad

Wallenius bildar nytt bolag med Alfa Laval

AlfaWall Oceanbird AB. Det är namnet på det nya bolag som nu ska bildats som ett joint venture mellan Wallenius och Alfa Laval. Det nya bolaget ska bygga vingriggar till vinddrivna fartyg.

Det var under måndagen den 28 juni som Walleniusrederierna AB och Alfa Laval skrev under ett avtal om att de ämnar att bilda ett 50/50 joint venture i form av ett nytt bolag, AlfaWall Oceanbird, som kommer att ha som uppgift att leverera den typ av innovativa lösningar som krävs för vinddrivna lastfartyg. Planen är att ha det första Oceanbird-systemet installerat ombord på fartyg inom fem år.

– Detta kommer att bli historiskt när vi drar igång, ingen har gjort detta tidigare. Det nya bolaget kommer att leverera vingriggar och styrsystem för stora oceangående fartyg som gör att vi på sikt kan uppnå en hållbar sjöfart, säger Richard Jeppsson, VP Commercial & Partnership Oceanbird på Wallenius till Sjöfartstidningen.

”Vi är mycket glada och stolta att det är just Alfa Laval som blir vår partner i detta”

Richard Jeppsson, VP Commercial & Partnership Oceanbird på Wallenius.

Etablerat ett kompetenskluster i Sverige

Wallenius har jobbat med att utveckla Oceanbird-konceptet i samarbete med KTH och SSPA i projektet wPCC (wind Powered Car-Carrier) sedan 2019.

– Vi på Wallenius har jobbat för detta i många år och utvecklingen av vingseglen pågår för fullt. Vi är mycket glada och stolta att det är just Alfa Laval som blir vår partner i detta, de har gott anseende och har stort förtroende i sjöfartsbranschen. Med detta bygger vi vidare på det kompetenskluster för vinddrivna fartyg som vi har etablerat i Sverige, vilket gör att vi kommer att ligga längst fram i världen, säger Richard Jeppsson.

Ska kunna användas på alla fartygstyper

AlfaWall Oceanbird kommer att utveckla vinddriftssteknologi som fungerar på samtliga fartygstyper. Det är högteknologiska vingriggar som teleskopiskt kan sänkas ned för att reducera fartygets höjd men också segelarean.

Den första installationen kommer att göras på ett transatlantiskt lastfartyg för bilar med en kapacitet på 7.000 fordon. Med en genomsnittlig hastighet på 10 knop menar man att den nya lösningen gör det möjligt att minska fartygets utsläpp med upp till 90 procent jämfört med dagens motsvarande mest energieffektiva fartyg.

– För att sjöfartsindustrin ska kunna uppnå sin dekarboniseringsambition kommer det att krävas flera olika lösningar. Med detta nya joint venture kommer vi att kombinera Alfa Lavals och Wallenius expertis så att vi kan utveckla en helt ny och innovativ fartygstyp som kan bidra till dekarbonseringsmålen, säger Tom Erixon, VD och koncernchef för Alfa Laval i ett pressmeddelande.

Tekniken utvecklas till att börja med för lastfartyg, men ambitionen är att utöka den till att även omfatta kryssningsfartyg och andra skeppstyper baserat på efterfrågan på marknaden.

En kraftfull lösning för hållbar sjöfart

Jonas Kleberg, ordförande och koncernchef för Wallenius, är stolt över det nya samarbetet.

– På Wallenius strävar vi alltid efter att driva utvecklingen för verkligt hållbar sjöfart. Precis som vi gjorde med PureBallast kommer vi nu att inkludera Oceanbird i vårt partnerskap med Alfa Laval. Tillsammans kommer vi att tillhandahålla en kraftfull lösning för hållbar sjöfart, säger han i pressmeddelandet.

Innan det nya bolaget kan starta sin verksamhet behöver det sedvanligt godkännande av relevanta tillsynsmyndigheter.