”Karen Danielsen” har sålts till Italien och kommer att bogseras till Neapel. Fartyget, som såldes ”as is”, har legat still sedan olyckan då hon rände in i Stora Bält-bron. ”Karen Danielsen” är byggt 1985 och kommer att repareras för att under namnet ”Samir” segla i Medelhavet, dock utan egna kranar. – Vi hade planer på att sälja några av våra fem Sietas 111-typfartyg, men ”Karen Danielsen” fanns inte med på listan, säger Jørn Staureby, marknadschef på Otto Danielsen. Man har dock sålt ytterligare ett fartyg, ”Etly Danielsen” som köpts av ett ryskt rederi i Vladivostok. Fartyget kommer under namnet ”Piru I” att segla mellan den ryska hamnen och Japan. – Vi fick ett mycket bra pris för henne, säger Staureby.I Otto Danielsens flotta finns nu tre systerfartyg. Två seglar i trafik för ett amerikanskt gruvbolag mellan Kamsar i Västafrika och Wilminton i USA respektive Antwerpen. Det tredje fartyget sysselsätts på spotmarknaden.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.