Underhållsverkstad. Med en mobil verkstad och närhet till kunderna vill LTH-Baas slå sig in på servicemarknaden.
Arkiv
-
-
"Otroligt". Förutom att man hade fel på bland annat nödstyrningssystem, branddörrar och brandlarmssystem prickades man för bristande ISM-dokumentation.
-
Leverans. Northern Offshore Services har tagit leverans av en ny katamaran från Damen i Nederländerna – fartyget utför redan uppdrag i Nordsjön.
-
Fartygsaffär. Finska Neste Oil säljer fem tankfartyg och tre bogserbåtar och outsourcar 320 personer inom shipmanagement.
-
Förundersökning pågår. Befälhavaren för tankfartyget Zebron riskerar att åtalas för flera olika brott efter att ha gått på grund i Stockholms skärgård.
-
Myndighet. Kustbevakningen behöver mer pengar för att klara verksamheten – men regeringen ger kalla handen även om man lovar att titta på frågan.
-
Ljusare tider. Dockstavarvet landar stororder men ser ännu inte ljuset i tunneln. Varslet ligger fast.
-
Miljö. Sedan 2012 har Göteborgs Hamn fått ner svavelutsläppen med 160 ton – och utsläppen minskar i allt snabbare takt.
-
Upphandling. I budgetproppen avsätter regeringen 4,5 miljarder för inköp av nytt tonnage till Gotlandstrafiken – om Trafikverket föreslår statligt ägda fartyg.
-
Snart avfärd. Enligt befälhavaren Sasa Stipanovic lämnar Stena Polaris ryska Ust-Luga för Nordostpassagen under måndagseftermiddagen.
-
Läggs ned. STX Finland meddelar att den nuvarande verksamheten vid Raumovarvet upphör och flyttas till Åbo. Drygt 700 anställda berörs.
-
Två till i trafik. Godby Shipping har slutit befraktningsavtal för roro-fartygen Mistral och Mimer. Link Star fortfarande upplagd i Mariehamn.
-
Kort om tid. Mötet där frågan om containervägning ska tas upp inleds på måndag, men den svenska delegationen vet ännu inte vad man ska tycka.
-
Gott om utrymme. Eckerö Line noterar en kraftig ökning men skulle gärna ha haft högre beläggning på kvälls- och natturerna.
-
Inga anställningsavtal. Första brottet mot MLC-konventionen på danskt vatten har nu uppdagats – besättningen på brittiskägda supplyfartyget Atlantic Carrier saknade anställningsavtal.
-
Sjöräddning. Sjöfartsverkets första nya toppmoderna räddningshelikopter från tillverkaren AgustaWestland har nu anlänt till Sverige – ytterligare sex står på tur.
-
Kolliderade med isflak. Ingen olja ska ha läckt ut från det skadade fartyget, vars ägare får skarp kritik för att ha hotat den känsliga miljön.
-
Rejäl ökning. Tallink blir allt större på Finska viken medan Viking Line gått starkt framåt på Åbolinjen tack vare Viking Grace.
-
Fusion. Konkurrensmyndigheterna i fyra länder har nu godkänt samgåendet mellan klassningssällskapen DNV och GL – en jätteaktör ser därmed dagens ljus.
-
Befraktarens ansvar. Ett flertal sjöfartsorganisationer och medlemsländer kräver att IMO skärper reglerna för containervägning.
-
Känslig fråga. Det danska sjöbefälsfacket Søfartens Ledere öppnar nu för lönesänkningar bland juniorbefälen – allt för att behålla jobben. Svenska facken säger nej.
-
Blir utan. För omkring en tredjedel av de finländska fartyg som rederierna vill utrusta med skrubber har kommunikationsministeriet nekat miljöstöd.
-
NIgeria. Tredje incidenten på knappt en månad bekräftar bilden av att piratattackerna och oroligheterna i Guineabukten ökar.
-
Hundratals miljoner. APM Terminals har hittills investerat 400 miljoner i containerterminalen i Göteborgs hamn sedan övertagandet för knappt två år sedan. Senaste investeringen är två stora STS-kranar.
-
Blandad bunker. Global bunkerleverantör uppmanar alla att se upp med vilken bunker de köper efter den 1 januari 2015. Nya aktörer kommer att erbjuda nya blandningar som ett svar på de hårdare svavelregleringarna, det gäller att veta vad man köper.