Yvonne Blombäck, miljöpartiet.

Fotograf: Miljöpartiet

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi | Politik

MP hoppar av upphandling om skärgårdstrafik

MP hoppar av den pågående upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård – samma dag som beslut ska fattas i trafiknämnden.

Den pågående upphandlingen av den sjöburna kollektivtrafiken i Stockholms skärgård har kantats av politiska stridigheter. Och nu väljer alltså Miljöpartiet, tredje största parti i Stockholms läns landsting, att helt hoppa av förhandlingarna – bara timmar före dagens sammanträde i trafiknämnden där man ska besluta om tilldelning av trafiken (anbudsgivarna till trafiken är sekretessbelagt).

– Huvudorsaken till att vi hoppar av är att det återstår för många frågetecken och den borgerliga alliansen är själva inte samspelta, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet Stockholms läns landsting, till Sjöfartstidningen, och som nu inte vet vad som händer på dagens sammankomst i trafiknämnden.

– Det ska bli intressant att se, jag vet inte om eller vilka beslut som faktiskt kommer att tas i dag. Allt är topphemligt.

Fyra huvudområden

Miljöpartiet vill införa fler turer i hela skärgårdstrafiken, en fast basturlista, att SL-taxan även ska gälla på skärgårdsbåtarna, bättre bryggservice och att personalövergång tryggas.

– Det är olyckligt att det har varit så mycket politisk oenighet kring upphandlingen, det hade varit bra om vi försökt hitta gemensamma lösningar.

Upphandlingen av Waxholmstrafiken styckar skärgården i fyra huvudområden: Mellanskärgården, Stockholms hamn (Djurgårdsfärjorna) samt Norra respektive Södra skärgården. Följande linjer omfattas inte av de aktuella upphandlingarna utan kommer att upphandlas separat: Simpnäs-Arholma, Räfsnäs-Tjockö-Fejan, Dalarö-Ornö, Ankarudden-Landsort och Ropsten-Tranholmen-Storholmen samt kompletteringstrafik.

Fler kritiker

Socialdemokraterna i Stockholms samtliga skärgårdskommuner och i landstinget har i över två år kämpat för en ny upphandling, bland annat kräver man tätare turer för skärgårdsboende och att resenärer ska kunna resa direkt från centrala Stockholm till skärgården och inte behöva ta sig först till Värmdö eller Vaxholm.

Även Centern och Folkpartiet har gett kritik mot olika delar i den pågående upphandlingen.

”Folkpartiet slår vakt om en bra sjötrafik. Vi säger nej till att försämra trafikutbudet och tidtabellerna, som det nu finns oroande förslag om. Vi ställer krav på garantier innan den nya skärgårdsupphandlingen avslutas”, skriver Folkpartiet på sin hemsida.

”Inte ens hälften är nöjda”

Den borgerliga alliansen kontrollerar 85 av 149 mandat i landstingsfullmäktige. Moderaterna är det största partiet.

Sjöfartstidningen har sökt Moderaternas Christer G. Wennerholm, Trafiklandstingsråd, för en kommentar men gått att nå. På sin blogg skriver han dock:

”Vi har besökt flera öar i skärgården, till exempel Utö, Sandhamn, Möja och Arholma, för att lyssna på våra resenärer som visat ett fantastiskt engagemang för att trafiken ska bli bättre. Vår bild är att det finns områden inom skärgårdstrafiken som är bra samtidigt som andra saker behöver förbättras. Inte ens hälften av resenärerna är nöjda med dagens tidtabeller och många tycker att det är för svårt att planera sin vistelse i skärgården året runt.” 

De nya avtalen för skärgårdstrafiken ska gälla i tio år med möjlighet till förlängning i fem år med start i vår.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.