Inom loppet av några veckor har Godby Shipping funnit sysselsättning för två av sina tre upplagda roro-fartyg. Mistral sysselsätts på Ålands hav och Mimer gör en resa till Medelhavet.
– Förra tisdagen hade vi ännu Mistral, Mimer och Link Star utan sysselsättning. Nästa tisdag är två av dem i trafik, berättar vice verkställande direktör Eva Mikkola-Karlström på Godby Shipping för Sjöfartstidningen.
Mistral tidsbefraktas till Tallink Silja för lasttrafik mellan Åbo och Stockholm.
– Vi har en timecharter med Tallink Silja som börjar den 17 september och sträcker sig till mitten av december, upplyser Eva Mikkola-Karlström.
Resa till Medelhavet
Godby Shipping har också funnit tillfällig sysselsättning för roro-fartyget Mimer, som nu lastar i Vlissingen. I våras hyrdes hon ut till den nya linjeoperatören Nordic Sea Line för trafik mellan Vasa, Härnösand och Bremerhaven, men den trafiken lades ned kort efter starten och sedan dess har Mimer varit upplagd i Vasa. Nordic Sea Line har nu sökts i konkurs.
– Som vi vet nu gör Mimer en resa för Transprocon från Vlissingen till Souda Bay och tillbaka. Den tar cirka en månad, bekräftar Eva Mikkola-Karlström.
Säljer bara till rätt pris
Link Star ligger är för närvarande det enda av rederiets sju roro-fartyg som ligger upplagt.
– I princip är hon väl till salu, men vi är inte villiga att sälja henne till det pris som marknaden tycker att hon är värd. I vår värld är hon i exemplariskt fint skick och att sälja henne för lite över skrotvärdet gör vi bara inte, säger Eva Mikkola-Karlström.