Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Tank

Misstänkt sjöfylleri vid grundstötning

Efter att tankfartyget Zebron på onsdagen gått på grund i Stockholms skärgård är befälhavaren misstänkt för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Dessutom misstänks han ha framfört sitt fartyg trots nyttjandeförbud. 

Det var vid lunchtid på onsdagen den 18 september som tankfartyget Zebron gick på grund utanför Åkers Runö mellan Resarö och Åkersberga i Stockholms skärgård. Tio minuter efter grundstötningen var Kustbevakningen på plats med både flyg och båt. 

– Vi kunde då konstatera att ingen person kommit till skada och att ingen olja läckt ut i vattnet från fartyget. Vi fick också veta att Zebron inte hade någon last med sig, men att det däremot fanns 32.000 liter olja i fartygets bränsletankar. Men vi fann alltså inga spår av olja i vattnet, och det hade heller inte trängt in något vatten i fartyget. Vi vet dock att det finns olja i fartygets tankar som nu står mot grundet och att Zebron är ett enkelskrovigt fartyg, säger Mattias Lindholm, presskontakt vid Kustbevakningen Region Nordost, till Sjöfartstidningen på torsdagsförmiddagen. 

Förundersökning pågår

Den direkta orsaken till grundstötningen är ännu inte känd, men polisinspektör Monika Östgren berättar för Sjöfartstidningen att Sjöpolisen har inlett en förundersökning. 

– Ja, det stämmer. Befälhavaren på Zebron är misstänkt dels för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik, dels för att ha brutit mot fartygssäkerhetslagen eftersom fartyget framförts trots det haft fel och brister och därmed varit belagt med nyttjandeförbud, säger Monika Östgren. 

Förhör under dagen  

Monika Östgren vill inte kommentera huruvida befälhavaren i nuläget är gripen eller anhållen, och vill heller inte spekulera i om utredningen kommer att leda till mannen åtalas.  

– Befälhavaren, som för övrigt inte är svensk, har inte hörts ännu utan kommer att höras snarast här under torsdagen. Sen om han kommer att åtalas eller inte, det är upp till åklagaren.  

Om det sedan är befälhavaren eller Zebrons ägare som eventuellt kan komma att åtalas för det misstänkta brottet mot fartygssäkerhetslagen – det vill säga att fartyget framförts trots nyttjandeförbundet – kan Monika Östgren i nuläget inte svara på. 

– Det är ju befälhavaren som har ansvaret för fartyget, men möjligen kan det ju vara så att det är ägaren och rederiet som är den formellt skyldige just i det fallet. Men som sagt – jag är inte helt säker i den frågan, säger polisinspektör Monika Östgren.  

Bärgning på gång

Enligt Mattias Lindholm på Kustbevakningen har fartygets ägare nu kontaktat ett bärgningsföretag som ska ta hand om fartyget. 

– De ska börja med att dyka på det och inspektera skrov och botten. Sen beror det väl på vad de hittar om Sjöfartsinspektionen ger klartecken till att fartyget kan bärgas. Om det blir så att inspektören ger tillstånd till bärgning, och därmed bedömer att det inte är någon risk för oljeläckage, så avslutar vi sannolikt vår insats, säger Mattias Lindholm, presskontakt vid Kustbevakningen Region Nordost.

Tidigare incident

Noteras kan att Zebron var inblandat i en incident vid Loudden i Stockholms hamn i mars 2011, då fartyget låg förtöjt vid kaj utan last och av okänd anledning började ta in vatten. Brandförsvaret pumpade så småningom iland vattnet innanför vattenavskiljarna vid kaj, varpå läckan snart tätades. Ingen olja läckte ut i vattnet vid den incidenten. 

Zebron byggdes 1968 vid det tyska varvet Elsflether Ag. Det är 45 meter långt, 8 meter brett och har en dödvikt på 526 ton. 

Fartyget ägs av Skärmarö Rederi AB och har enligt obekäftade uppgifter nyligen bytt från svensk flagg till utländsk flagg.

Kommentarer

  • fd bunkergubbe

    Att kbv påstår att de var där på 10min är lögn, jag passerade området och kände igen bunkerbåten det tog mkt längre tid

    • Förnamn och. efternamn…

      Som væntat nær det gæller dessa i kbv….

  • Insikten

    Hmm, hon skall visst ha kommit från Tenö varv där hon fått roder och propeller reparerat!

    Enligt ett obekräftat rykte skall hon till Mellanöstern och bli hamnbunkerbåt.

    Gissar att vi kommer få mycket nöjaktig läsning om hennes resa. Får dock hoppas de överlever när, inte om, det går åt pipsvängen…

    • Anonym

      Propeller och roder reparerades för en grundstötning för ett par veckor sedan när resan först påbörjades.

  • Anonym

    Fartyget såldes för ett halvår sedan till Ghana, ska gå i trafik i Nigeria, samt är registrerad i Togo.

    • Anonym

      Hmm, Zebron blir bra som fartyg att läktra kapade tankers!

  • Anonym

    Inget går upp mot en riktig sjöfylla.

  • Skattebetalare

    Det är otroligt att våra myndigheter inte har bättre koll på vad som sker runt våra kuster. Hur är det möjligt att ett fartyg som inte är certifierat och godkänt bara kan ge sig av och vara ett hot mot övrig sjöfart, miljö och sig själva. Det ä mycket underligt att Sjöfartsinspektionen och KBV inte har bättre koll på fartyg som dessa och kan hindra deras avgång innan det är sjödugligt. Sätt dit ägarna ordentligt. Det är i grund och botten de som är skyldiga och ger order om att fartyget ska avgå och anställer folk som inte passar att framföra ett fartyg. Hur ska seriösa rederier kunna konkurera med dessa lycksökare om inte myndigheterna arbetar hårdare för att förhindra sådana här olyckor?
    Hoppas att myndigheterna kan förklara varför man inte kunnat förhindra detta. Kom ihåg att det är svenska folket och näringsliv som betalar myndigheternas verksamhet via skatt och avgifter. Vi vill naturligtvis ha kvalitet på det vi får tillbaka.

  • anonym

    Dom valde fel dag för avgång.
    Om du går fredag till måndag arbetar inte myndigheterna.

    • Anonym

      KBV kollar gärna fyllan hos snurrebåtsägare i Vaxholm fredags- & lördagsnätter….

  • Senioranonym

    Svar till skattebetalare.

    Sjöfartsinspektionen har med all sannolikhet kontroll på händelseutvecklingen runt Zebron. Min erfarenhet är att våra inspektörer inte är några duvungar. De ha garanterat mer koll än någon annan. Här handlar det nog om någon annan handlingsförlamning; att myndigheterna inte lyckades samverka för att åtala befälhavaren för alla brott som begicks före och i direkt samband med grundstötningen den 11/8 är naturligtvis ett stort misslyckande. Vi måste därför fråga oss vem som har sektoransvaret för ”lagvården” till sjöss. Det var ju inte ”röd gubbe” som brotten handlade om, utan snarare förutsättningarna för att en okontrollerad torped kunde tillåtas färdas i den stora farleden till Stockholm. Med tillåta menar jag att befälhavaren p.g.a. rättslig inkompetens släpptes och stack utomlands.

    Denna andra vansinnesfärd som slutade på grund i Åkersberga, kanske myndigheterna med facit i hand, trots allt försöker att ta någon form av revansch.

    Vi får innerlighet hoppas att man lyckas bättre med de straffrättsliga processerna vid denna andra grundstötning och förhoppningsvis lär de sig att samverka.

    Vet man lite om sjöfart så borde rimligtvis fartyget ha förklarats icke sjövärdigt efter den första grundstötningen, vilket i realiteten innebär totalt nyttjandeförbud. Detta just på grund av att fartyget är farligt ur någon eller några aspekter. Att gå med ett icke sjövärdigt fartyg är bland det allvarligaste man kan göra till sjöss, inte minst för att man utsätter inte bara sig själv, utan kanske ännu värre andra för stora risker.

    För oss sjöbefäl är detta en självklarhet och det skulle inte falla oss in att agera som man tycks ha gjort i detta fall. I förlängningen måste man diskutera i termer som att befälhavare och besättning chansar för att komma ut ur landet (man kan omöjligtvis komma in i en svensk hamn igen utan påföljder). Man kan heller inte ha något att förlora, heder, behörigheter, riskera fängelse etc. Slutsatsen måste bli att det handlar om att någon mindre rumsren verksamhet ligger bakom.

    Att befälhavaren kanske blir fälld för att ha varit berusad kanske ger någon rättvisa för de nykriminaliserade fritidsbåtsägare som startat sin utombordare efter två öl (han är enligt Expressen tydligen frihetsberövad på dessa grunder). Förmodligen klarar han sig förmodligen på ”eftersupning” och de riktigt grova brotten som dessa passerar.

    Slutligen tror jag mig kunna räkna ut att Sjöfartsinspektionen garanterat förbjudit en resa med fartyget och tror att befälhavaren och besättningen försökt att smita . Vi bör nog komma ihåg att det är ohållbart att sätta vakter vid bilar, båtar, fartyg, pendeltåget till Saltsjöbaden och flygplan. Ett av de få sätten är att avskräcka och då måste ”law enforcement” fungera och det törs jag påstå att det inte gör inom sjöområdet, annat än för vardagsförseelser som hederligt folk gör, ofta av misstag…

    Zebron del II kanske blir någon form av vändpunkt eller så får vi ännu ett lågvattenmärke i reell sjösäkerhetshantering.

  • Sjöman på riktigt

    Är senioranonym en besserwisserjurist vid något verk som låtsas att skriva sjömansfolkligt, vadå ”law enforcement”? Alla vet ju att sjösäkerheten bara var halvt på riktigt på sjöfartsverkets tid och nu är den inte alls på riktigt förutom hos oss som ÄR OMBORD.

  • gullan

    Ytterligare en båt som platsar vid Gullbergskajen.

  • Martin Bursell

    Visst är det allvarligt med sjöfylleri ! Men media anger aldrig graden av fylleri !!! 0,2 , 0,3 , 0,8 eller vad ???
    Det finns alltför många kändisar som utmålats som potentiella mördare med en promille halt på 0,3 !!!! I EU tillåts normalt 0,5-0,6 % . Liksom det gjordes på 60-70 talet i Sverige.
    Graden av berusning bör alltid av journalisten anges, för att läsaren skall kunna förstå; berusning ,dåliga sjö kort eller dålig utbildning, vad var inte orsaken ? En lättöl kan knappast vara orsaken. Ange promille halten !!! I dom aktuella fallen !!!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.