Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Tank | Haveri

Zebrons befälhavare häktad

Befälhavaren som i förra veckan gick på grund med tankfartyget Zebron är nu misstänkt för grovt sjöfylleri och brott mot fartygssäkerhetslagen. Ärendet är överlämnat till åklagarmyndigheten som har till den 4 oktober på sig att väcka åtal. 

– Eftersom mannen hade över 1,0 promille alkohol i blodet är han misstänkt för grovt sjöfylleri. Nu sitter han häktad eftersom han är spansk och inte svensk medborgare och inte heller i övrigt har någon anknytning till Sverige, vilket innebär att det finns risk för att han komma att lämna landet om han släpps fri, säger Fredrik Josefsson, inspektör vid Sjöpolisen i Stockholm. 

Enligt Fredrik Josefsson är det ovanligt att befälhavare inom yrkessjöfarten ertappas med en promillehalt som innebär misstanke om grovt sjöfylleri. 

– Vi brukar bara ha en handfull sådana fall om året och nästan alla är med utländska besättningar och befälhavare. Nu senast var hade vi en rysk onykter besättning som körde på grund.  

Kan få fängelse 

Förutom sjöfylleribrottet är befälhavaren för Zebron fortfarande misstänkt för brott mot fartygssäkerhetslagen, eftersom han framförde fartyget trots nyttjandeförbud. 

– Ja, det ingår i samma brottsutredning eftersom det alltid är befälhavaren som är ansvarig. Själv hävdar han dock att de bara var ute och provkörde fartyget eftersom det varit på reparation. Nu är det upp till åklagaren att besluta om det blir åtal för bägge brotten, säger Fredrik Josefsson och förklarar att påföljden för grovt sjöfylleri i regel är minst en månads fängelse. 

– Tyvärr händer det väl ingenting förutom det, han riskerar ju inte att bli av med någon behörighet eller så. Vilket kanske är lite synd med tanke på att Zebron redan tidigare i somras var inblandat i en incident där det förekom misstankar om sjöfylleri, säger Fredrik Josefsson, inspektör vid Sjöpolisen i Stockholm. 

Incident i augusti

Incidenten som Fredrik Josefsson syftar på inträffade den 11 augusti, då Zebron hade legat på varv i Stockholms skärgård och körde på grund strax efter att man lämnat varvet. 

Enligt Tomas Åström, chef på Transportstyrelsens sjöfarts- och luftfartsenhet, hade man till råga på allt smitit från varvsnotan. 

– Ja, enligt vad jag har fått veta försökte man smita iväg utan att betala för sig. Och inte nog med att man inte hade certifikaten i ordning så hade man även den gången druckit. Då blev det dock aldrig något åtal eftersom befälhavaren låg precis på gränsen till 0,2 i promille – till skillnad från i förra veckan då det visst handlade om en promillehalt på 1,4. 

Till Afrika? 

Efter att Zebron vid incidenten i augusti fått hjälp med att komma loss har hon legat på redden tills i förra veckan, då man gjorde ett nytt försökt att lämna Sverige. Enligt obekräftade uppgifter har Zebron nämligen nyligen sålts till Afrika av sin svenske ägare Skärmarö Rederi AB.  

Inte heller vid försök nummer två att lämna landet kom man dock särskilt långt, utan gick på grund utanför Åkers Runö. 

– Efter att hon gått på grund i förra veckan var det nära att vi tvingats tvångsbärga henne. Det är visserligen ägarens ansvar att bärga, men vi fick inte tag på ägaren samtidigt som hon låg illa till och vädret började bli sämre. Till slut hörde dock ägaren av sig och satte in pengar som säkerhet till bärgaren, säger Tomas Åström.

Så fort bärgaren fått sin bärgningsplan godkänd av Transportstyrelsen började man läktra och dyka och kunde sedan dra loss henne i fredags. Enligt Tomas Åström ligger hon nu återigen på varv. 

– Hon har fortfarande nyttjandeförbud, men det verkar ju inte stoppa de här människorna. Hela historien är egentligen beklämmande. Jag tror aldrig jag har varit med om något liknande. 

Oklara uppgifter 

Det råder motstridiga uppgifter om vem som äger Zebron och var fartyget är registrerat. I Sjöfartsregistret anges Skärmarö Rederi AB som ägare, men enligt obekräftade uppgifter ska hon alltså ha sålts till utlandet. Och enligt Tomas Åström är Zebron visserligen registrerad i det svenska registret men kan också av någon anledning vara dubbelregistrerad. 

– Hon har tydligen fått temporära certifikat från Togo, men vi håller just nu på och kollar upp det där. Sen är det tydligen oklart huruvida befälhavaren har några behörigheter alls, det håller vi också på och undersöker, säger Tomas Åström, chef på Transportstyrelsens sjöfarts- och luftfartsenhet.

Kommentarer

  • Peter Zonè

    Zebron eller Zendon, vad heter fartyget egentligen?

    • Jack Hansson

      Det heter Zebron, och är en bunkerhoj. De ”tidigare” ägarna var kända för att vara snåla och tummade på säkerheten. De ville bl.a att besättningen skulle jobba mer än avtalade 14 h/dag

  • Pierre Adolfsson

    Hej, det är Zebron som gäller. Tack för att du uppmärksammade oss!/Redaktionen

  • Anonym

    Hej
    En fråga är ni kära i kbv eller något eftersom ni alltid skriver om dom , våra havets hjältar?

  • Anonym vill jag vara

    Om befälhavaren undgår eller får ett lindrigt straff så sätts ett nytt lågvattenmärke i svensk juridisk tillämpligt till sjöss. Hur kan KBV och Polis med gott samvete fortsätta jaga ”Svenssons” som på löpande band åker dit för 2 knops fartöverträdelse eller segelbåtsägaren som tagit två glas vin och blivit tvungen att ankra om eller omförtöja. Var är proportionaliteten?

    Någon måste ju ta tag i hur man tillämpar lagen. Tyvärr är vi i händerna på totalt okunniga nämndemän som aldrig varit till sjöss som förmodligen lyssnar till befälhavarens undanflykter. En befälhavare som förövrigt inte ens själv varit till sjöss…

  • Stm

    Det är en underlig känsla att vilket fartyg som helst kan blåsa in i sidan på en när man har mer än 500 pax. Några sömnlösa nätter efter denna händelse…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.