Fotograf: Lars Nyman

Kategori: Folk/företag | Ekonomi | Utbildning

Danskt fack öppnar för sänkta löner

Det danska sjöbefälsfacket Søfartens Ledere öppnar nu för lönesänkningar bland juniorbefälen – allt för att behålla jobben. Svenska facken säger nej.

Den ytterst känsliga frågan om jobb mot lönesänkningar diskuteras i flera europeiska länder, nu säger det danska sjöbefälsfacket Søfartens Ledere med 3.125 aktiva medlemmar offentligt att lönesänkningar inte är en omöjlighet.

– Våra yngsta medlemmar är beredda att gå ner i lön, om det skapar jobb och saker och ting utvecklas, sa Fritz Gantzhorn, vd Søfartens Ledere, i en direktsänd tv-debatt arrangerad av den danska tidningen Børsen ombord ett DFDS-fartyg.

Ett juniorbefäl på ett danskflaggat fartyg tjänar upp till tre gånger så mycket som juniorbefäl på andra fartyg under andra register. Danmarks Rederiforening välkomnar inte oväntat samtal med facket om lönesänkningar.

Facket säger nej

I Sverige förs överhuvudtaget inga sådana samtal mellan fack och arbetsgivare, och enligt fackförbundet Sjöbefälsföreningen och Sjöbefälsföreningen Offentlighetsanställda som har runt 3.000 aktiva medlemmar förs heller ingen intern diskussion inom facket.

– Vi är väldigt kallsinniga till det och avfärdar den typen av samtal, även om diskussionen dykt upp tidigare. Jag tror heller inte att man löser några problem med lönesänkningar, om det nu inte handlar om rejäla sänkningar, säger Hans-Dieter Grahl, vd Sjöbefälsför­eningen Offentliganställda och vice vd i Sjöbefälsföreningen, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– I Sverige finns möjligheten för arbetsgivaren att få in billigare juniorbefäl via TAP (Tillfälligt Anställd Personal red. anm.). Vår oro är vad som händer med den svenska seniorbefälskåren på sikt om man inte först får anställning som juniorbefäl.

Enligt Hans-Dieter Grahl är löneskillnaderna mellan olika positioner ombord ett fartyg (till exempel mellan andrestyrman och befälhavare) ungefär desamma i de nordiska länderna även om de faktiska lönenivåerna, av naturliga förklaringar, inte är det. I Norge och Danmark tjänar man mer men har å andra sidan andra levnadsomkostnader.

Norska löner

Rasmus Blomqvist, tidigare ordförande i Sjösektionen vid Chalmers studentkår, som tog sin sjöbefälsexamen i våras och nu är inne på sin andra törn som andrestyrman för Stena RoRo känner inte igen diskussionen om lönesänkningar för att behålla jobben.

– Nej, jag har aldrig hört att det har diskuterats. Den lönefråga som folk verkligen pratar om är de norska villkoren. Att man tjänar så mycket bättre i Norge. Det känns väldigt avlägset att prata om lönesänkningar här i Sverige, snarare borde vi diskutera hur vi höjer kvalitén på sjöbefälsutbildningarna. Vi kan inte konkurrera med lägre löner utan med kompetens. 

Sjöfartstidningen har sökt Sveriges Redareförening för en kommentar.

Kommentarer

  • Sjöman

    Bra svar utav den nyutexamanierade styrmannen. Det är dags att börja prioritera kompentens framför lön!

    • Halfdan

      Och ni tror fortfarande att kompetens är det samma som buntvis certifikat och skolbänk, så länge ni går på den myten kommer det att fortsätta utför.

  • annonym

    Om det är bra med låga löner för sjömän och sjöbefäl i sverige och detta ses som en samhällsekonomsk god lösning , tycker jag att andra brancher skall ta efter , ja varför inte hela klustret som det så vackert heter. Flera av våra svenska rederier har ju redan infört låglönesystem TAP. Konceptet för välfärd verkar vara .
    sänk lönen mer bidrag och sänk momsen på vaselinet .

    • Anonymous

      Det har redan börjat. Lönedumpningen sker inom åkeri- och byggbranschen. Andra branscher kommer följa efter så småningom. Det går inte att höga löner i förhållande till andra länder inom samma region (EU) för då kommer jobben gå till billigare personal.
      På samma sätt fungerar skatterna. Är skatterna för höga flyttar skattebasen till billigare länder. Det sker bl.a. genom s.k. räntesnurror men även genom reservdelsköp.

      Lösningen är inte återställare ála rödgröna sörjans, men inte heller alliansen system. Finns det en lösning? Tyvärr tror jag inte det.

      Förklaring:
      Reservdelsköp går till så att det svenska företaget köper sina reservdelar av det utrikiska moderbolaget och betalar 3-4 gånger högre än marknadspriset för delen. På det sättet uteblir det vinst i Sverige och i vissa fall lyckas man t.o.m få statliga bidrag för sin ”förlustverksamhet”. Något som är vanligt inom tågbranschen.

  • Anonym

    Upplysning och kunskap är nära relaterat till kunskapsamhället .
    Häng på !

  • Anonymous

    Kul med just Stena Ro-Ro , har dom inte ett avtal som just tillåter lägre lön för juniorbefäl dom första 6 månaderna. Avtalet kan vara tecknat med Stena Bulk dock. Gäller detta avtal fortfarande eller? Sjöbefälsföreningen bör ju kolla upp detta?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.