Sista rycket? Inventarierna från Götaverken går under klubban och dockorna är på väg att säljas – trots det vägrar konsortiet som länge velat ta över varvet att ge upp.
Arkiv
-
-
Drev mot grund. När bogserbåten som skulle bistå bulkfartyget Andrey Osipov fick en tamp i ena propellern blev situationen kritisk.
-
Byter flagg. Efter 25 år av trafik över Ålands hav flyttas ropax-färjan Sea Wind till Finska viken av sin estniska ägare Tallink.
-
"Nytt affärsområde. " I ett första skede blir inlandssjöfarten möjlig på Göta älv, Vänern och Mälaren. I framtiden kan dock fler vattenområden bli aktuella.
-
3. 400 har dött. ICS har tagit fram en ”handbok” för hur fartyg ska agera och förbereda sig för stora räddningsoperationer av flyktingar till havs.
-
Generationsväxling. Det expansiva norska färjerederiet Fjord Line byter vd och går samtidigt in i konsoliderings- och effektiviseringsfas.
-
Expansion. En ny terminal för omlastning av sågade trävaror från hela landet väntas bidra till ökade volymer av skogsprodukter i Göteborgs Hamn.
-
Samövning. Sjöbefäl från olika länder i Europa över besvärliga situationer i simulatorer över nätverk med nav i Göteborg.
-
40 år i branschen. Skeppsmäklareföreningens vd Berit Blomqvist har utsetts till Årets Sjöfartsprofil 2014 och blir därmed den 19:e i ordningen.
-
Möjligt handhavandefel. Statens haverikommission kan inte med säkerhet slå fast vad som orsakade kollisionen mellan Älvsnabben 5 och Stena Germanica 2013.
-
Stöder miljöinvesteringar. Stockholms Hamnar vill motivera och uppmuntra rederier att minska sin miljöpåverkan genom stöd och rabatter.
-
Går bra. Allt tyder på att även 2014 blir ett framgångsrikt år för the Swedish Club.
-
Replik. Seko Sjöfolks Kenny Reinhold är missnöjd med att infrastrukturministern inte kan ge besked om tonnageskatten.
-
Sparar 500 ton CO2. Stena Danica har fått fjärrvärme och kommer reducera sina utsläpp kraftig. Totalt krävs fyra miljoner kilowattimmar för att värma hela inomhusklimatet ombord samt huvudmotorerna inför avgång.
-
"Balanseringsåtgärd. " Concordia Maritime skriver tidsbefraktningsavtal för två av sina P-MAX-fartyg och startar samseglingspool med Stena Bulk.
-
Hamnbilder 1850-2002. Göteborgs hamn har digitaliserat sina gamla bilder och öppnar bildarkivet.
-
Gasolja är inte allt. Det finns andra alternativ än gasolja och skrubber för att komma ner i 0,1 viktprocent svavel. Hybridoljorna är betydligt billigare och har samma energiinnehåll.
-
Business as usual. Stora Ensos linje med secu-boxar mellan Göteborg och Zeebrugge ska återigen opereras av SOL, som ansvarade för driften i alla år innan Cobelfret tog över.
-
Varmt och kallt. Tryckdifferens driver turbin för att generera extra elenergi på Viking Grace med hjälp av C3-teknologi.
-
Mer el. Istället för att dumpa överskottsvärme från huvudmaskinerna på Viking Grace omvandlas den till elenergi med hjälp av patenterad svensk miljöteknik.
-
Start nästa vecka. En auktionsfirma har fått i uppdrag att sälja alla inventarier på varvsområdet i Göteborg via internetauktion.
-
Polarisbrytare. Finland siktar på att ersätta konventionella isbrytare med multifunktionella isbrytare som kan operera i polarområdena när de inte behövs i Östersjön.
-
"Fantastiskt roligt. " EU-kommissionen har sagt ja till att delfinansiera projektet ”Baltic SO2lution”, där Terntanks kommande LNG-drivna fartyg är en central del.
-
Från årsskiftet. Preemraff i Brofjorden gör som Göteborgs Hamn och ger rabatt på hamnavgiften till miljövänliga fartyg och LNG-drivna fartyg.
-
Ännu ingen respons. I ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson varnar sjöfartsnäringen för förödande konsekvenser om ingen agerar för sjöfarten.