Lars Rhodin, vd för the Swedish Club.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Försäkring

”Lite väl mycket maraton”

Fjolåret var bra och även 2014 ser ut att bli ett bra år för the Swedish Club, men alla tycker att det är jobbigt med konjunkturen.

– Det blir lite väl mycket maraton just nu över sjöfartskonjunkturen. När vi reser runt och tar del av detta så kan vi konstatera att konditionen varierar faktiskt i det här loppet. Vissa ställen är det lite kämpigt och man bär ryggsäckar, andra ställen händer det faktiskt rätt mycket.

I sitt tal på Swedish Clubs årliga vinterlunch i Göteborg informerade Lars Rhodin, vd för the Swedish Club, om den senaste globala utvecklingen inom sjöförsäkringsbranschen.

– Är man i Grekland till exempel är det rätt snabbfotat där nere. Man köper och säljer och utvecklar. Det är väldigt varierande. Ute i Asien är det likadant.

Ser bra ut

Lars Rhodin påpekade att det knappast finns någon som tycker att konjunkturen inte är jobbig, men att det trots allt händer mycket på tonnagesidan och att volymerna ökar.

– Vi hade ett bra år förra året och ett bra första halvår i år. Det viktigaste för oss är combined ratio, det vill säga förhållandet mellan premier och skador och kostnader. Är det under 100 så går försäkringssidan med överskott. Vi hade 93 procent i somras efter första halvåret och det har fortsatt gynnsamt hittills i år. Men jag är gammal nog i gården att inte ta ut något i förskott och det är en månad kvar av året. Men från vad vi vet så kan vi nog avsluta året på ett bra sätt, vilket gläder oss.

Fler crew claims

Vidare sade Lars Rhodin att man brukar tala om korrelation mellan konjunktur och haverier.

– När man går ner i en sådan här konjunktur sades det alltid förr att det kommer att slå på underhållsbudgeter och så ser vi en massa claims. Faktum är att vi inte har gjort det hittills.

Enligt honom noteras knappt någon korrelation med konjunkturen på P&I-sidan, men att frekvensen ökat, främst på besättningssidan.

– Vi utreder varför detta sker, men vi har haft mycket mer crew claims än tidigare.

På kasko drar the Swedish Club en viss nytta av reparationskonjunkturen.

– Det är billigare att reparera idag. Det är nästan lite deflation på skrovhaverier vad gäller reparationskostnader, vilket gynnar oss.

Volymerna ökar

Det går alltså bra för the Swedish Club och volymerna har åter ökat under året.

– På P&I räknar man gross ton och där hade vi glädjen att passera 40 miljoner ton i september. På toppen av det har vi dessutom 20 miljoner ton befraktar-P&I. På kaskosidan räknar vi oftast med antal fartyg och det har ökat de senaste åren. Nu har vi ungefär 2.700 fartyg på kasko.

Några spektakulära haverier har Swedish Club inte haft i år, vilket Lars Rhodin ser som enbart positivt.

– I brist på haverier är vår verksamhet inte enbart försäkring utan mycket rådgivning. Vi har väldigt mycket kunskap som vi kan förmedla och det finns alltid frågor som dyker upp varje år.

Heta frågor

Flera nya frågor har också dykt upp under detta år.

– I år har vi fortsatt att brottas med sanktionsfrågorna, det är inte enbart Iran, nu är det ju Ryssland också. Piratverksamheten har klingat av lite i Adenviken, men ökat i Västafrika. Vi har inte blivit drabbade av detta, men där är beteendet mycket allvarligare och mycket mer hotfullt. För ett par månader sedan blev även ebola en stor fråga, berättade Lars Rhodin.

Tidigare i höstas började det dessutom blåsa upp i media med frågor kring olika cyberrisker.

– Jag säger inte att det är en anka, för det är det inte, men jag har förstått att säkerhetsfirmorna som tidigare var ombord på fartyg i transit genom Adenviken nu letar nya uppdrag. De fokuserar gärna på cyberrisker och vill vara med och säkerställa datasystem för linjerederierna. Frågan blossade upp men den dog ut rätt snabbt också.

De senaste veckorna har det varit mycket kring konkursade OW Bunker.

– Jag tror att vi har över 30 rådgivningsfall registrerade där man har köpt och inte betalt, eller där befraktaren köpt och inte betalt eller där OW inte betalt. Så har vi kvarstader på många ställen med sjöpanträtt för leveranserna.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.