Fotograf: Concordia Maritime

Kategori: Tank | Ekonomi

Två på TC för Concordia

Concordia Maritime skriver tidsbefraktningsavtal för två av sina P-MAX-fartyg. Samtidigt startar man en samseglingspool ihop med Stena Bulk.

I dagsläget har det börsnoterade rederiet Concordia Maritime endast P-MAX-fartyget Stena Paris i time charter-trafik, men nu väljer man alltså att skriva tidsbefraktningsavtal med Stena Bulk för två av sina övriga P-MAX-fartyg.

Fartygen det gäller är Stena Perros och Stena President.

– Stena Paris återlevereras i januari från sitt time charter-avtal med Total, och eftersom samtliga våra övriga fartyg befinner sig på spotmarknaden gör vi så här för att balansera exponeringen mot spotmarknaden. Så det är en ren balanseringsåtgärd, eftersom vi annars tror stenhårt på spotmarknaden, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime, till Sjöfartstidningen.

Tjänar lika mycket

Samtidigt som man ingår TC-avtalet med Stena Bulk startar de två företagen en samseglingspool där Stena Perros, Stena President ingår ihop med Stena Penguin och Stena Primorsk. Samtliga fyra fartyg kommer att frakta tunga oljeprodukter i företrädesvis Atalanttrafik.

– Själva poolen är egentligen inget märkvärdigt utan ett sätt att balansera intäkterna. Vi lägger helt enkelt ihop resultaten från de fyra fartygen i en pool så att vi och Stena Bulk tjänar lika mycket på inseglingen, säger Kim Ullman.

”Förstärker samarbetet”

Även Erik Hånell, vd för Stena Bulk är nöjd med uppgörelsen: 

– Affären är definitivt i linje med vår positiva utveckling av transporter inom segmenten råolja och tunga produkter och förstärker ytterligare samarbetet mellan våra bolag på ett utmärkt sätt, säger han i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.