Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Stort intresse för Götaverken-auktion

Utförsäljningen av inventarierna från Damen Götaverken är nu i full gång. Enligt den ansvariga auktionsfirman är intresset större än väntat.

– Ja, intresset har varit jättebra. Det har varit många varv och många mekaniska verkstäder, och det är ju roligt om inventarierna kan komma till nytta, säger Robin Åsedal, kundansvarig på PS Onlineauktioner.

Många svenska varv

I tisdags hölls en första visning för den första delauktionen, och på torsdagen hölls visning nummer två. Till varje visning har cirka 150 personer dykt upp för att inspektera det som ska gå under klubban – vilket är allt från svetsmaskiner och bandsågar till transportcyklar och släggor.

– Vi hade räknat med många spekulanter och ett visst intresse från diverse olika varv, men inte att det skulle vara så här stort. Dels har det varit utländska varv, framförallt från de baltiska länderna, men framförallt har det varit överraskande många svenska varv som Gotenius och Ö-varvet. Dessutom har vi haft många utländska intressenter som inte varit på plats, utan ringt och hört sig för, säger Robin Åsedal.

Miljonbelopp

Utförsäljningen av inventarierna sker i fem separata auktioner, där den sista auktionen avslutas i februari-mars. Totalt ska 3. 000-4. 000 objekt säljas, vilka väntas inbringa 15-20 miljoner kronor.

– Då ingår inte de fyra kajkranar vi också fått i uppdrag att sälja. Där är värdet lite svårare att uppskatta än för övriga inventarier, men vi tror att vi till exempel för den största av kranarna kommer att få in mellan fem och tio miljoner.

Mycket återstår 

Parallellt med inventarieauktionerna pågår ett separat anbudsförfarande för de två dockorna. Enligt Morgan Hallén, likvidator och advokat vid advokatbyrån Vinge och den person som ansvarar för försäljningen av dockorna, är förhandlingarna nu inne i ett intensivt skede. Samtidigt har han svårt att säga exakt när dockorna kan tänkas vara sålda.

– Inget är egentligen klart förrän dockorna har lämnat Vinga. Även om vi är inne i slutfasen av försäljningen är det mycket som fortfarande återstår. Och när det gäller sådana här affärer vet man aldrig – plötsligt kan det dyka upp saker som kastar om allting.

Fortare än väntat

Enligt Morgan Hallén har förhandlingarna kring försäljningen av dockorna så här långt gått fortare än man trodde.

– Vi började i juni i år och utgick från att det skulle ta något år, vilket det brukar göra. Men nu ser det ut att gå fortare än så, vi bör åtminstone vara klara innan juni 2015.

Ger inte upp

Men trots inventarieförsäljningen och trots att försäljningen av dockorna tycks vara inne i ett slutskede har det konsortium som länge velat ta över varvet i dess helhet ännu inte gett upp.

– Nej nej, än är det inte kört. Vi väntar nu på svar från en part i förhandlingarna där vi hoppas på ett positivt svar. Tyvärr kan jag inte säga mer än så i nuläget, säger Jan Hermansson, tidigare anställd och talesperson för konsortiet, och fortsätter:

– Visst betyder det en del att man nu säljer ut inventarier, men där går ju saker och ting att ersätta. Värre vore det förstås om dockorna säljs, vilket vore dödsstöten för den typ av verksamhet vi ursprungligen tänkt oss – det vill säga ett reparationsvarv. Samtidigt skulle vi då kunna göra annat på platsen. Vi är inte sämre än att vi kan ändra oss.

Kommentarer

  • Anonymous

    Varför kan bara inte dom som är intresserade ( konsortiet ) inte bara få köra igång? Är det Göteborgs kommun som sätter käpparna i hjulet? Löjligt,

    • Jonas

      Det kan ju vara den vanliga käppen, dvs pengarna som manglar…Tyvärr är det ofta det.
      Har själv placerat ett antal, i mina ögon, bra projekt i byrålådan pga brist på pengar så jag intyga att det ofta händer.

      • Anonymous

        I fallet Götaverken är det flera faktorer som stör en forsatt verksamhet. Det är oklarheter kring den omfattande miljösaneringen av området. En annan grej är det centrala läget med flera planerade bostads o kontorprojekt i grannskapet..

  • Dan Broströms JR

    Grav ölen är redan slut. Varför såld dom anställda varvet förgången över huvudtaget? Men pengar styr allt. KONE kranar fanns det ganska många på Arendals Varvet bara högre en den enda som finns på city varvet. Så Mats Gothenius slå till så får du mycket bättre lyft kapacitet och framför allt rekvid. Ett nytt kran fundament går allt att räkna hem. Ja nu är det snart bara torrdockorna kvar i Göteborg. Ursäkta ni på Gothenius men en torr docke i eran vik kanske vore något att bygga! Men det kommer en ny bro snart och då kommer bara Paddan uppströms den om det vill sig illa. Ja knappast VIKING en gång till.

  • Anonymous

    Finner inte ord, hur krokade och kortsiktiga man är i tänk till att få in några ynka miljoner, och säljer av den genuina utrustning som Götaverken sitter på. Finns inga vettiga mänsikor i Sverige som våga satsa.

  • Antonia Johnson

    Om det skall göras annat en reparera fartyg. Ja då finns det andra tomter som kostar mindre att hyra. Som sakt utan pengar kan man inte handla, inte ens ett skeppsvarv. Grand Prix dockan
    fick strycka på foten för gången det var nära döden. Och Motor gick i graven och dom stora bearbetnings maskiner tog det inte lång tid att få ut ur M 1. Somsakt det är en mycket svår låg konjuktur i världen. och precis som varvs industrin har vi nästan ingen Svensk ocean gående handelsflotta kvar. Som sakt pengar styr sådan är kapitalismen den ennes bröd den andres död.

  • Karina Linnér, SMTF

    Heja Jan med kollegor!
    Hoppas att alla inblandade parter snarast finner en lösning. Det maritima Sverige behöver er!

  • Eddy

    Det är mycket svagt och fegt av Göteborgs stads politiker att säga att de ”vill se” fortsatt varsvverksamhet vid Cityvarvet/Götaverken, samtidigt som de pushar för nya planer som en vansinnig skyskrapa (=grov stålstock) vid Karlavagnsgatan och ordnar fram miljörapport som kräver mångmiljonsanering av älvbottnen under varvet. Om Göteborgs stad politiskt värnar om hamn, jobb och stadsprofil på riktigt, så skulle de göra allt de kan för att lösa en rekonstruktion, t ex med att stödja kostnader för sanering, ge ett pars års undantag för stadens tomthyror etc etc.

  • Anonymous

    ingen som tagit beslut om fortsatt varvs verksamhet?

  • Paul

    Så här skriver GP idag 12 januari 2105: http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2599150-cityvarvets-kranar-kan-forsvinna-snart
    Varför är likvidatorn helt omedveten? Och Älvstranden AB säger något annat? Sjöfartstidningen – red ut detta är ni bôrdiga!

    • Lars Andersson

      Hej, Paul!
      Vi följer händelserna kring Damen Götaverken kontinuerligt och skriver så fort vi vet att det hänt något nytt. Som vi har skrivit om tidigare så har likvidator Morgan Hallén enligt uppgift hand om försäljningen av de två dockorna (plus två kranar som står på en av dockorna), medan auktionsfirman PS Onlineauktioner har hand om försäljningen av inventarier och övriga kranar. Det Lena Andersson på Älvstranden Utveckling AB uttalar sig om i GP om eventuellt fortsatt varvsverksamhet får stå för henne, men som sagt: vi återkommer i ärendet när vi hör något nytt.
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter

      • Paul

        Hej Lars! tack för snabbt svar, jag menade att ni kanske kunde reda ut detta med gruppen som vill ta över och som i artiklar berättat om detta – var står de i diskussionerna just idag? Vem är medparten som de antytt om? Kommer vi se Götaverken-Gotenius vid Lundby? osv. Som du förstår tycker jag det är väldigt viktigt att vi behåller reparationsvarvet vid Cityvarvet. Borde man inte ha en startfond bland rederierna i stan? Borde ligga i deras intresse också att ha varv nära hamnen..kan la man tycka. Ser fram emot er bevakning och god fortsättning för Gbg:s varv & hamn!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.