Bulkfartyget Andrey Osipov med maskin black out vid Måseskär.

Fotograf: KBV

Kategori: Haveri | Torrlast

Bulkfartyg fick blackout i stormen

Klockan 23 på onsdagskvällen fick bulkfartyget Andrey Osipov, byggt 1994 och på 7.346 dödvikston, fel i huvudmaskinen väster om Tjörn.

På platsen blåste det 20-25 meter per sekund och fartyget drev med 2,5 knop mot Makrillbådan söder om Måseskär. Besättningen försökte nödankra, men ankaret fäste inte i den hårda vinden och de 4,5 meter höga vågorna. På platsen var det 40 meter djupt. I det läget tillkallade befälhavaren bogserbåten Bison för att få hjälp in till Skagen.

Tamp i propellern

När Bison skulle koppla till haveristen fick den en tamp i den ena propellern och kunde bara arbeta med en motor. 

Carl-Gustav von Konow, räddningstjänsthandläggare hos Kustbevakningen, säger till Sjöfartstidingen att det från början handlade om en rent kommersiell bogsering, men att läget förändrades då Bison inte klarade av att hålla Andrey Osipov med bara en fungerande motor.

– Andrey Osipov drev då med ungefär 2,5 knop mot Makrillbådan söder om Måseskär och situationen började bli kritisk.  

Storm väntas

Vid ettiden på natten till torsdagen anlände Kustbevakningen till platsen och ungefär samtidigt kom bogserbåten Bess för att bistå.

– Bess lyckades koppla till haveristen och därmed kunde Bison gå in i lä och med dykare få loss tampen ur propellern. Nu ligger hon ordentligt ankrad och vi anser inte att våra nödbogserare behöver vara på plats längre. Bogserbåtarna ska ta henne till Skagen, sägs det. Vi väntar ju stormvindar till kvällen igen, så de behöver få henne in till land, säger Carl-Gustaf von Konow.

Gräl om kostnader

Bogseringen har dock fördröjts för att en häftig diskussion uppstod mellan befälhavaren och bogserbåtsbolaget. Befälhavaren anser att han bara beställt en bogsering, medan bogserbåtsbolaget anser att det handlade om en bärgning. Enligt Carl-Gustaf von Konow ska dock dispyten nu vara löst och Andrey Osipov ska bogseras in till land för reparation. 

– Vad jag förstår gick bogserbåtsbolaget med på att det var en bogsering. 

Västindien

Andrey Osipov är klassad hos Bureau Veritas och flaggad i St. Kitts & Nevis i Västindien.

Kent Arvidsson på Transportstyrelsens tillsyn, som också håller koll på haveristen och hur situationen förlöper, säger:

– Fartyget är klassat hos Bureau Veritas. Befälhavaren försöker få kontakt med dem. Vi avvaktar nu och följer vad som händer ute vid Måseskär.

Kommentarer

  • Anonymous

    Bison och Bess är inte systerfartyg, däremot tillhör de samma rederi.

    • Marianne Ovesen

      Ojdå, så går det när man litar på sina sagesmän. tack för upplysnngen, jag ändrar det i artikeln.
      Marianne Ovesen/Reporter

  • Kapten Koma

    Då kan man ju fråga sig var kustbevakningens nya stolta öppensjö bogserfartyg höll hus?

  • Anonym

    Borde inte KBV 001 ligga till havs någon stans mellan Brofjorden och GBG, när det är risk för storm?

    • Anonymous

      Sluta skoja / ligger väl som vanligt längst inne på Bananpiren

      • Anonymous

        De är ju ett jäkla gnäll så fort dom är ute och rör sig. Men dom brukar ligga ute i arendal när det är storm varning.
        För övrigt ligger dom vid norra frihamnspiren och inte vid bananpiren

    • Orustarn

      Varför är kuststräckan Göteborg – Brofjorden viktigare än resten kusten norr och söder om?
      (Bor själv mellan Göteborg och Brofjorden så jag håller med i sak men skulle ändå vara intressant att veta varför ”vår” kust är viktigare än andra för skattebetalarna?

  • Anders

    Att bärga i hård vind och grov sjö är inte lämpligt för en ordinär bogserbåt. Det här är ett solklart fall för KBV. Jag har själv varit med om en svår bärgning i öppen sjö med stormvindar och det kräver mycket gott sjömanskap både på det bärgade fartyget och bärgaren. Att arbeta på däck ombord på en bogserbåt i 4.5 meter vågor är knappast något att rekommendera. Självklart borde KBV ligga mer strategiskt till. Vansinne att ligga inne vid bananpiren.

  • Rolf B Bertilson

    Som några andra redan frågat: var fanns KBVs stora starka nya fartyg under tiden? utsjöfartyg med stor kraft i kroken! Fanns det ingen på bryggan som klarade av jobbet?
    Jag tycker ledningen för Kustbevakningen lurar sin minister som alltid ställer upp men som aldrig får betalt för sina insatser – pengar!

    • ragnar

      Läste du artikeln ens gnällpelle

    • Anonymous

      Jag vill inte att Kbv ska ta våra jobb, de ska ta över när det är nöd!

      • Ragnar

        Då läste du inte artikeln med andra ord utan gnällde direkt!

  • Anonymous

    ” Fartyget är klassat hos Bureau Veritas som är ett seriöst sällskap.”
    Ja verkligen! Eller? Hur ser det egentligen ut med de fartyg som klassas av BV på nybyggnadsvarven i Kina? Knappast kan det kallas seriös när man släpper igenom dessa båtar.

  • Anonymous

    Enligt min erfarenhet så är BV ett lågpris klassificerings sällskap som gör som redaren vill.
    Inget säkerhetstänk där inte. Från en luttrad befälhavare.

    • Den snåle

      Lågpris skriver du, har du betalt deras fakturor eller? Så jävla mycket pengar för så få timmars jobb kallar jag inte billigt!

  • Ingen gnällpelle

    Väldigt många ”experter” som kommenterar från sin tv-soffa

  • Anonymous

    Håller med Anders nedan, de fartyg med störst kapacitet skall ta dessa uppdrag dvs 001 och var går gränsen för nöd egentligen, maskinhaveri samt draggning och nära land, borde vara solklart ! Annars en intressant kommersiell diskussion med orden säkerhet och skydd av miljön någonstans i bakgrunden.. Det är klart befälhavaren hävdar bogsering men utifrån situationens allvar, riskerna och på svenskt vatten bör diverse myndigheter gå in och peka med hela handen, det skall inte finnas tveksamheter i dessa lägen !

  • Anonymous

    Saken är den att både KBV 001 och KBV 032 var på plats

  • Anonymous

    Fruktansvärt att Kustbevakningen inte tog hand om saken! Deras fartyg byggdes för det här. Men om nu en rutinerad besättning fick en tamp i propellern vågar jag inte ens tänka på vad som hade kunnat hända om kustbevakningen hade försökt…

  • Anonymous

    Angående klassbolaget BV och Kina byggen så har jag just den erfarenheten, rent skitsnack, bygger man båtar i lågprisländer där klassrepresentanterna är av samma nationalisten som varvet så gäller det att beställaren har koll i form av inspektörer för att få ett så bra resultat som möjligt…sluta gnälla på klassbolaget BV…självutnämnda experter.

  • Anonym

    Nu har det återigen visat sig att kustbevakningens personal inte klarar ett bogser eller räddningsuppdrag. Är det inte snart dags att börja tänka på ekonomin och lägga ner kustbevakningen. Tacka vet jag Sjöräddningen!

    • Anonymous

      Va??? Vad för fel gjorde Kustbevakningen??

    • Sjöräddarn

      Jag är sjöräddare men tror inte vi skulle kunna tillföra insatsen något, bara om de hoppar i sjön!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.