På denna retuscherade bild har Lady Kirsten redan fått sitt nya namn Prima Lady. Överlåtelse och namnbyte sker dock först i början av nästa år.

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer

Prima Shipping köper två torrlastare

Befraktningssamarbete upphör samtidigt som Prima Shipping fortsätter att förnya sin flotta.

Rederiet Prima Shipping fortsätter att uppgradera sin flotta. Torrlastaren Lady Kirsten på 3.290 dwt och byggd 1995 har köpts från Wijnne Barends och överlåts till rederiet i januari 2015. Fartyget döps om till Prima Lady och får finsk flagg.

Från Meriaura köper Prima Shipping den finskflaggade torrlastaren Nedland på 3.004 dwt, som är byggd 1987 och får namnet Prima Donna. Fartyget byter ägare den 29 december. Redan i våras köpte rederiet systerfartyget Prima Ballerina (ex Belland) på 3.004 dwt från samma säljare.

Prima Donna, Prima Ballerina och Prima Lady kommer alla att bemannas med blandbesättning.

– Fast båtarnas värde har varit lågt så har det inte tidigare sålts och köpts speciellt mycket, men nu finns det igen fartyg på marknaden, det både köps och säljs, säger Christian Grönqvist, vd för Prima Shipping Group, till Sjöfartstidningen.

Säljer

Sjöfartstidingen har redan tidigare rapporterat att Prima Shipping säljer ut äldre tonnage. Carissa levereras till ny ägare den 20 december i Southampton.

Gran Ship har sålt Carisma och köpt ett nytt torrlastfartyg på 2.050 dwt som döpts om till Corinne. Prima Shipping är delägare i Gran Ship.

Sal Ship har torrlastaren Celia på 1.280 dwt till salu och hoppas på att anskaffa ett nytt fartyg under början av nästa år. Prima Shipping är delägare även i Sal Ship.

Prima Shipping sköter hela management för både Gran Ship och Sal Ship.

Samarbete upphör

Tidsbefraktningsavtalet för Rochefort går ut vid årsskiftet och istället hyr Prima Shipping in Saxum på 3.158 dwt. Saxum ägs av Briese Schiffahrts GmbH & Co KG.

Befraktningssamarbetet mellan Prima Shipping och Dennis Maritime upphör med omedelbar verkan. Enbåtsrederiet Rederi Ab Nathalie kommer att fortsätta befraktningssamarbetet med Prima Shipping för sitt torrlastfartyg Nathalie.

På grund av att Dennis Maritimes övriga fartyg lämnar flottan kommer Prima Shipping att ytterligare chartra in eller köpa ett eller två 3.500 tdw fartyg under början av nästa år.

– Nästa på listan är att skaffa ett fartyg på 3.500 ton istället för Celia och vi skulle absolut behöva en eller två 3.500 tonnare in på timecharter. Det är målet för nästa år, får vi en eller alla tre under samma år kan jag inte ännu säga, säger Christian Grönqvist.

 

Kommentarer

  • Anonym

    Vartenda fartyg behövs !

    • Svensken

      Vad menar du, har dom så många laster eller?

  • vålax style

    På 90-talet tog Prima över Dennis Maritimes gruskontrakt, efter en tid av samarbete.

    En gång är ingen gång, men två …

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.