SOL tar över driften av Stora Ensos timechartrade fartyg Slingeborg och Schieborg mellan Göteborg och Zeebrugge.

Fotograf: Wagenborg

Kategori: RoRo

SOL tillbaka på linjen Göteborg-Zeebrugge

Svenska Orientlinien, SOL, tar tillbaka Stora Ensos transporter av SECU-boxar från Göteborg till Zeebrugge. Fartygen Slingeborg och Schieborg, som ägs av Wagenborg Shipping, fortsätter trafiken.

Svenska Orientlinien har ansvarat för driften av Stora Ensos linje Göteborg-Zeebrugge under större delen av de 15 år linjen funnits. Allt utrymme i fartygen som Stora Enso inte utnyttjade, marknadsfördes och såldes däremot av Cobelfret. Så det var Cobelfret som syntes utåt, även under alla de år som SOL stod för driften. 

Under de senaste åren har dock även driften skötts av Cobelfret. Men det avtalet gick nyligen ut och parterna kom inte överens angående en fortsättning.

Nöjd SOL-vd

Därmed fick SOL tillbaka det operativa ansvaret för de två roro-fartygen Slingeborg och Schieborg. Fartygen timechartrades av Stora Enso från ägaren Wagenborg redan för 15 år sedan. 

– Det är jättekul att vi nu opererar linjen igen, men samtidigt är det egentligen ”business as usual” för oss. Nu blir det en SOL-linje, precis som de i norra Finland som vi börjar köra nu på måndag, säger Ragnar Johansson, vd för SOL. 

En skillnad blir det dock, för nu ska SOL även marknadsföra och sälja det resterande lastutrymmet och blir därmed betydligt synligare än under alla åren företaget driftade linjen innan Cobelfret tog över. 

– Det här är väldigt krångliga förhållanden, så det är inte konstigt om folk inte vet att det är SOL som haft den här linjen även tidigare, konstaterar Ragnar Johansson.

Hård konkurrens

Han tillägger att det nu blir en tuff konkurrens på linjen Göteborg-Zeebrugge och syftar på att även CLdN (som Cobelfret numera kallas) trafikerar sträckan.

CLdN utgår från Logent Ports terminal i Göteborgs hamn med sina egna fartyg Adeline, Celadine och Celestine och anlöper Britannia Dok i Zeebrugge. Tillsammans får fartygen sex avgångar i veckan från Göteborg.  

CLdN har tidigare anlöpt Gothenburg Roro-terminal, men meddelade i september i år att trafiken skulle flyttas till Logent Ports terminal i stället. Anledningen till terminalbytet uppgav CLdN var att Logent Ports var billigare. I samband med att CLdN lade Gothenburg Roro Terminal ett varsel om uppsägning av 90 personer.

Kommentarer

  • Bertil Bruhn

    Ja just det Logent va billigare eller hur herr Madsen

  • Anonym

    De va väll inte bara priset som det handlade om.
    Många andra saker runtomkring bidrog till att Cldn bytte Terminal.

  • Anonym

    Kanske skulle vara bättre om man inte ”stal” kunder från närmsta grannen utan raggade kunder utifrån istället. Mer jobb till staden. Men men vad kan begära av slipsnissar. Kanske skulle vidga synfältet utanför papper och datorskärmar nån gång!

    • Anonym

      Ja fråga gubbarna i stuveriet om vidgade synfält. Det är ju Göteborgs hamnarbetare kända för!

  • Kalle Anka

    Uppenbarligen finns det ett stort problem mellan rederierna Dfds 65%/Cldn 35% i den gemensamma terminalen.
    Rätt otroligt att två konkurrenter gick ihop in i en gemensam business..

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.