Mer närsjöfart. Rederier och befraktare inom roro-segmentet har mycket att vinna på att samarbeta med andra aktörer i transportkedjan, menar tre forskare vid Göteborgs universitet.
Arkiv
-
-
Mer gods. Godshanteringen ökade rejält under det andra kvartalet, men den inrikes passagerartrafiken minskade.
-
Oväntat. För besättningen i den förolyckade lotsbåten L-242 skedde kantringen antagligen helt utan förvarning eftersom de inte kände till dess egenskaper.
-
Ärade båtologer. Stiftelsens litteraturpris går i år till sjöfartshistoriska tidskriften Länspumpen för ett temanummer om skol- och elevfartyg.
-
Stora skador. Enligt Lighthouse postdoktor Marta Gonzalez-Aregall kan hamnkonflikten i Göteborg få oåterkalleliga skador.
-
Fokus på sjöfart. Nyblivne KD-riksdagsledamoten Hampus Hagman vill inrätta ett sjöfartsråd och se ett förenklat tonnageskattesystem.
-
Det gröna alternativet. Byggbolaget Lindbäcks transporterar nu husmoduler vattenvägen mellan Piteå och Malmö.
-
Samarbete. Sedan årskiftet kräver flaggstater och oljebolag att personalen är utbildad för LNG-framdrift. Något som Chalmers nu försöker möta.
-
Väntat resultat. Vem som ska bilda regering efter valet är fortfarande oklart. Men Svensk Sjöfart uppmanar nästa regering att fortsätta arbetet med att stärka sjöfarten.
-
Underutnyttjade. Tre KTH-forskare har tittat närmare på den vattenburna kollektivtrafiken i 23 städer runt om i världen.
-
Under utveckling. Stena Line testar artificiell intelligens som ett stöd för att minska bränsleförbrukningen.
-
Avgifter. Både tillsynsavgiften och lotsavgiften har höjts sedan 2008, visar Transportstyrelsens kartläggning.
-
Seminarium. ABB Marine arrangerade på torsdagen ett seminarium med fokus på elektrifierings- och hybridlösningar för sjöfarten.
-
Sömnbrist. Befälhavaren på Atlantic, som gick på grund förra året utanför Oskarshamn, hade under de två senaste dygnen innan olyckan endast sovit tre timmar.
-
Säljer igen. VIking Supply Ships AB redovisar åter ett förlustresultat för det andra kvartalet. Samtidigt meddelar rederiet att man säljer tre isbrytare.
-
Partikollen. Med exakt en månad kvar till valet kommer här Sjöfartstidningens partikoll i sin helhet på webben.
-
Mer bilar. De globala exportvolymerna av bilar ökar, men bland annat fraktnivå och bunkerpriser påverkar resultatet negativt för Wallenius Wilhelmsen ASA.
-
Delårsrapport. Tallink Grupp redovisar en nettoförlust trots en ökning av både fraktenheter och passagerare.
-
Digital specialbilaga. Sjöfartsverket har för andra året i rad höjt de avgifter som tas ut från sjöfarten i form av farleds- och lotsavgifter – något som påverkar rederierna starkt.
-
Bred överenskommelse. Regeringens godstransportstrategi innebär många glädjande besked för sjöfarten, menar Svensk Sjöfart.
-
Partikollen. Sist ut i Sjöfartstidningens partikoll är Moderaterna som bland annat vill se en justering av tonnageskattesystemet.
-
Partikollen. Karin Svensson Smith (MP) tycker att klimatmålen bör styra dimensionering och utförande av transporterna. Lösningen är att införa en vägslitageskatt, menar hon.
-
Pionjär. Fure Vinga är högst sannolikt det första fartyget som bunkrar flytande biogas, LBG, i Sverige.
-
Viktiga beslut. Näringsministern träffade representanter för Göteborgs hamn och rederierna för att återbygga förtroendet för hamnen.
-
Partikollen. Vänsterpartiet vill stimulera nya transportupplägg för gods inom inlands- och kustsjöfarten.