ABB letar fler batteriprojekt i Sverige

Efter elektrifieringen av trafiken mellan Helsingborg och Helsingör står nu ABB Marine redo för fler batteridrivna projekt i Sverige. 

Relaterade artiklar

ABB:s marina del samlade under torsdagen sjöfartsbranschen på Lindholmen i Göteborg för att prata om elektrifiering, digitalisering och uppkoppling. I synnerhet stod elektrifiering av sjöfarten på agendan, där ABB Marine framför allt ligger bakom en rad olika projekt i framför allt Norge, men även på rutten mellan Helsingborg och Helsingör. Bolaget har maritima verksamheter i såväl Norge som Finland, och sedan i maj även i Sverige genom Jörgen Karlsson, stationerad på Lindholmen. Han höll även i taktpinnen under eventet.

– Jag är ny i branschen, men har redan hunnit träffa många här och helt klart händer det massor inom sjöfarten i Sverige. Jag var till exempel i Stockholm i tisdags och träffade näringsdepartementet. Det gäller att få igång en bra dialog om sjöfarten om vi ska ta det här stora steget som man pratar om.

Stena Line

ABB Marine talade såväl om energilager och elektrisk kraftdistribution för batteri- och hybridfartyg som om landsanslutningar och bränsleceller. Gästade gjorde Stena Teknik genom Per Wimby, som bland annat talade om elektrifieringen av Stena Jutlandica, som nu har två batteripaket i aktern med en sammanlagd kapacitet på 1 MWh, vilket är kraft nog för att manövrera i hamn.

– Stenas plan är att trafikera Fredrikshamns-rutten enbart på el 2030. Men det krävs 50 MWh för att komma hela vägen till Danmark. Det är en bit kvar, men vi tar det i olika steg.     

Dyra batteri

En utmaning, enligt Per Wimby, är priset på batterierna. I dag är prisskillnaden stor mellan batterier till bilar och till fartyg.  

– Priset sjunker, men batterier till fartyg är ändå tre gånger så dyra som till bilar, vilket bland annat har att göra med säkerhetsaspekten. Och jag tror inte vi når bilindustrins nivå förrän 2030. Det andra hindret som vi ser är kapaciteten. Bilindustrin kan pumpa ut all effekt de har i sina batterier eftersom de har så få cykler, det kan inte vi. För en vanlig färja kan vi kanske använda 40 procent av kapaciteten. 

Exakta toleranser

Marcus Högblom, affärsutvecklingschef för passagerartrafik på ABB Marine, har varit med från början av projektet i Helsingborg. Han är nöjd med hur arbetet har framskridit. ABB Marine ligger bakom bland annat konverteringen av Tycho Brahe och Aurora samt laddningsstationerna på båda sidor av sundet. 

– Det är en helt ny teknik, ingen har gjort detta förut, det gör det svårt. Men i stort är vi väldigt nöjda och HH-ferries, som vi har samarbetat med, har varit väldigt tillmötesgående i denna noll-emissionslösning. Vi har haft lite problem med de fyra laddningsrobotarna som, lite förenklat, kopplar in laddningskabeln i färjan. Det låter enkelt, men toleranserna måste vara exakta när det gäller detta, därför har vi blivit tvungna att prova oss fram och justera under tiden.  

Närmar sig 100 procent

I dag körs Tycho Brahe och Aurora på både el och diesel, men enligt Marcus Högblom kan man snart köra utan diesel.  

– Vi håller fortfarande på att göra lite justeringar och får köra hybrid ett tag till, men vi närmar oss nu 100 procent tillförlitlighet på uppladdningen och kommer snart att köra med full eldrift.  

Projektet på rutten är bolagets enskilt största när det gäller konvertering till eldrift. Det är också bolagets första i Sverige, men fler än på gång, tror Marcus Högblom. 

– Det är massor av projekt på gång här, bland annat Färjerederiet gör mycket och där är vi förstås intresserade av att deltaga. När det gäller elektrifiering av vägfärjor så finns det egentligen inga hinder. Tekniken finns redan, batterierna blir allt bättre och systemen mindre. Vår fördel är att vi förutom fartygskunskapen även har kunskap om de landbaserade nätverken, som ibland behöver byggas ut vid sådana här projekt. Och elkunskapen finns redan, det är bara att få den marinerad.