”Det viktigaste är att införa en vägslitageskatt/kilometerskatt för lastbilstransporter”, säger miljöpartiets Karin Svensson Smith, ordförande i trafikutskottet.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Martin Paulsson
MP har suttit i regering i 4 år och inte gjort ngt positivt för sjöfarten så varför skulle de helt plötsligt göra det….
Låt er inte luras – snart val!
Anonymous
Nej, den uppfattningen kan man ju förstås ha. Men nog har de allt varit med och infört tonnageskatten. Det system som alliansregeringen lät ligga i malpåse i en sisådär åtta år…
Bo Jacobson
Det verkar vara vettig politik
Och så bör man så klart slopa möjligheten att få avdrag på skaten för man kör bil!
Sven
Bra och se till att transportstödet på Norrland även omfattar sjöfart. Järnvägen bör också bära mer av sina kostnader.
Rolf B Bertilson
När jag läser detta håller en moderat på att bli miljöpartist – men bara i denna fråga. När Karin Svensson Smith var (V) gillade jag (V) då hon var en stark pådrivare av den utbyggnad som nu pågår i Södertälje kanal och som jag är lite av pappa till då jag var chef där när vi tog fram det projekt som nu håller på att genomföras. I förslaget ovan finns många bra förslag. och den största är väl att göra om Sjöfartsverket till ett anslagsverk hellre än ett affärsdrivande verk då det senare omöjliggör neutral konkurrens mot Trafikverket. Lotsplikten måste ses över då den inte alls är anpassad modern sjöfart. Kostnaden för utprickning av fritidsbåtsleder borde inte betalas av nyttotrafiken som det är nu. I Skånehamnarna borde en kombiterminal med avsikt sjö-sjö transport anläggas. Ankommande gods på färjorna från kontinenten som skall upp i landet borde köras på sjön och inte på vårt hårt belastade vägnät. Mats Svegfors sa en gång i sin roll som Landshövding i Västerås att: om vi inte använder Mälarens vatten bättre för godstransporter är det meningslöst att investera mer i E 18! Mats Svegfors är en klok man!
Verkligheten anropar
De som tror ny teknik gjort lotsplikten onödig lever i ett parallellt universum.
De flesta lastfartyg idag har i stort sätt samma utrustning som för 20 år sedan.
Kunskaper i skärgårdsnavigation och is navigation är mycket bristfälliga hos många befäl, om de ens är vakna nog för att veta var de är.
Om redarna jagar de billigaste befälen och de billigaste fartygen så blir kvaliteten därefter.
Om alla rederier såg ut som donsöredarna skulle det väl fungera. Men så ser inte verkligheten ut.
Aktiv Befälhavare
Lotsplikten skall bort snarast, där emot skall det ligga krav på de fartyg och besättning som väljer att segla utan lots. Den kunskap hos besättning och den tekniken som finns ombord i moderna fartyg idag klarar man sig utan lotsar.
Om lotskostnaden hade försvunnit så kan man ta bort de billigaste besättningarna och där av hade sjöfart i Sverige blivit bättre.
Verkligheten igen
Jag förstår din synpunkt. Jag hade samma innan jag blev lots.
Men det är värre mycket värre än vad jag trodde. Jag tror på ökade lotsdispencer även generella sådana för kaptener som visat sig dugliga med fartyg som är välutrustade.
Men vi måste ha en kontroll av de fartygen som kör runt i vår skärgård.
Både utrustningsmässigt och kunskapsmässigt. För vi kan inte ha riskerna med omoderna fartyg och befäl som totalt saknar kunskap om skärgårdsnavigation vimsandes runt mellan kobbar och skär.
Havkoms rapport om torrlastaren kertu är ett bra exempel på problematiken. Och dessa fartyg är många, det är faktiskt det mesta jag gör.
Sen de som bara har 2 navigatörer ombord ska det vara obligatorisk lots på. För de somnar ju titt som tätt med mig ombord.
Artikeln är stängd för fler kommentarer