Avatar börjar trafikera Mälaren

Avatar Logistics inleder ett samarbete om sjötransporter och köper även ett fartyg. På sikt ska fartyget ersättas av ett nybyggt pråmfartyg. 

Relaterade artiklar

Avatar Logistics, som ägs av Erik Thun och holländska pråmrederiet VT Group, har länge letat samarbetspartners för att utveckla kust- och inlandssjöfarten. Nu har ett samarbete inletts med Sand & Grus AB Jehander om sjötransporter på Mälaren. Den första november tar man även över driften av företagets fartyg Jehander 1. 

– Det är fantastiskt roligt, det blir första trafiken som Avatar tar över, säger Johan Lantz, vd på Avatar Logistics till Sjöfartstidningen. 

Mälartrafik

Jehander, som ingår i HeidelbergCement-koncernen, transporterar årligen 300.000 ton ballast (berg- och grusmaterial) från företagets två grustäkter i Mälaren till tre betongfabriker i centrala Stockholm.

– Vårt mål är att utnyttja sjöfarten mer för våra transporter inom Mälaren. Fartygstransporter ökar hållbarheten och effektiviteten för både oss och samhället i stort. Avatar Logistics står för nytänkande och kompetens inom regionlogistiken, något som vi ser är mycket viktigt, säger Per Åström vd på Sand & Grus AB Jehander.

Börjar bli gammal

Jehander 1 lastar i Enhörna i Södertälje och i Löten på Munsön i Ekerö kommun och lossar i Hammarby, Värtan och Ulvsunda samt på ett mellanlager i Tyska Botten. Fartyget, som opereras dygnet runt måndag-fredag, har självlossare, är 75 meter långt, 8,5 meter brett och är byggt 1970. 

– Det är väl det närmaste ett pråmfartyg som man kan komma i Sverige. Men det börjar bli gammalt samtidigt som miljökraven blir allt tuffare i tätbebyggt område, säger Johan Lantz. 

El eller biogas

I köpet av Jehander 1 ingår därför en överenskommelse om att påbörja utvecklingen av ett nytt miljöanpassat och effektivt pråmfartyg, specialiserat för regionlogistiken.

– Det här nya kommer till skillnad från Jehander 1 att vara isklassat. I dag ligger fartyget på land under en period vintertid, men målet är att kunna köra året runt. När det gäller framdriften så tittar vi på el eller biogas, tanken är också att den nya pråmen ska kunna transportera annat gods än sten och grus, säger Johan Lantz. 

Holländsk kunskap

I utvecklandet av den nya fartygspråmen har Avatar förstås stor hjälp av ägarna som har lång erfarenhet av nybyggen. 

– Det gäller både Erik Thun och VT Group. Det sistnämnda rederiet har också stor kunskap och lång erfarenhet av att bygga just pråmar. Vi kommer att presentera en idé så snart som möjligt, målsättningen är att det nya fartyget ska vara i drift redan om ett par år. 

Ny samordnare

Avatar Logistics undersöker även ett samarbete med Preem om att köra en bränslepråm mellan Göteborg och Karlstad, en sträcka som man fått klartecken om att trafikera med pråm. 

– Där har det dock visat sig att man måste gå upp till Lysekil för att och hämta diesel. Och eftersom kuststräckan mellan Göteborg och Lysekil inte är IVV-klassat så får vi inte gå där med den tänkta pråmen. Men jag kommer att träffa Transportstyrelsen den 23 oktober och diskutera saken, säger Johan Lantz, som också gläds åt regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att utse och inrätta en nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart.

– Det är jättebra att man har kommit fram till det, vi behöver en ingång, en koordinator för pråmfrågor, annars bollas man hela tiden runt. Vi vill ju att detta ska bli det femte trafikslaget med samma regelverk som nere i Europa. Och nu känns det faktiskt som att det händer saker.