Logistikaffär. Danmarkbaserade logistikföretaget Unifeeder byter ägare – från en kapitalfond till en terminaloperatör.
Arkiv
-
-
Ser över resurserna. Regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att utreda sin förmåga att utöva flygande brandbekämpning.
-
Transporttillväxt. En rapport som presenterades under ett seminarium i Almedalen kan lugna den som oroar sig för arbetsbrist i och med digitalisering.
-
Nöjd. Bland andra positiva erfarenheter tar Carolina Kihlström med sig infrastrukturministerns present till branschen hem från Almedalen.
-
Politikerveckan. Maritima Mötesplatsen i Visby är redan fullt av politiker, bransch och publik. Sjöfartstidningen är där och bevakar.
-
-
Hjälparbetare. Fartygsingenjören Johnny Joensuu på Stena Line har inlett sitt volontärarbete på sjukhusfartyget Africa Mercy.
-
Svensk direktör. Carolina Dybeck Happe tar över som finansdirektör på AP Møller-Mærsk och lämnar därmed sin tjänst som CFO på Assa Abloy.
-
Kvar till oktober. Pia Berglund, vice vd på Svensk Sjöfart, slutar sin anställning på föreningen i höst. ”Jag ser först och främst fram emot att hinna med mitt familjeliv lite mer”, säger hon.
-
I motlut. Förändringsviljan är för låg för att få igång nya system i inrikes sjöfart. Detta enligt rederiet SOL, som nu lägger ned planerna på en ny containerpendel på Vänern.
-
Rockader. Stena Line gör flera förflyttningar av färjor i sitt linjenät från september, allt för att stärka sin kapacitet och flexibilitet.
-
Åtgärdspaket. Blå Tillväxt riktar tre förslag till Regeringen som till liten kostnad kan göra stor skillnad för både svensk sjöfartsnäring och samhället i stort.
-
Baltrutt. TT-Line lägger till ännu en linje i sin trafik österut från Trelleborg. Ropaxarna Tom Sawyer och Robin Hood börjar gå mellan Trelleborg och Klaipeda nästa vecka.
-
Hårdare regler. Den som kör med för hög svavelhalt i fartygsbränslet ska betala dryga sanktionsavgifter oavsett orsaken till överträdelsen, det har regeringen nu beslutat.
-
Beslut. Regeringen har utsett sex ledamöter till Delegationen för sjöfartsstöd.
-
Hemma igen. Peter Pan, försenad men nu färdigförlängd, sätts åter i TT-Lines trafik mellan Trelleborg, Travemünde, Rostock och Świnoujście.
-
Miljöarbete. Briggen Tre Kronor och Tallink Silja har avtalat om att förlänga sitt samarbete i Österjsö-projektet Hållbara Hav.
-
Syster. Västtrafik utlyser namntävling för att döpa sin nya elhybridfärja som börjar gå i älvtrafik i Göteborg i december.
-
Tillbaka. På sitt årsmöte valde Sjöräddningssällskapet in förre vd:n Rolf Westerström som styrelseordförande.
-
Säkrare sjötrafik. Ett dansk-svenskt förslag till IMO:s säkerhetskommitté resulterar i säkrare passager i Skagerrak och Kattegatt.
-
Vintern är över. Årets issäsong sammanfattas som lindrig till normal av Sjöfartsverket. Istäckets utbredning motsvarade som störst 40 procent av Sveriges landyta.
-
Nytt nummer ute imorgon. Nummer 5/2018 av Sjöfartstidningen berättar om 60-årsjubilerande Terntank och hur IMO:s historiska utsläppsbeslut kan gynna svensk sjöfart.
-
Premiär. Fure Vinga gjorde sin debutbunkring av LNG i Europa i helgen. Operationen utfördes via bunkerlastbil i spanska Cartagena.
-
Rapport. Svenskt Näringsliv har låtit sammanställa konsekvenserna av hamnkonflikten i Göteborg. Hamnarbetarförbundet är starkt kritiska till rapportens slutsatser.
-
All time low. Den svenskregistrerade flottan minskade under 2017 med 2 procent från 310 till 304 fartyg. Det har aldrig tidigare funnits så få svenskregistrerade fartyg som i dag.