Älveli döptes i januari 2015 på Sören Mannheimers pir vid Lindholmen i Göteborg.
Arkivbild: Adam Bergman

Vad ska nya elfärjan heta?

I slutet av året börjar Västtrafiks nya elhybridfärja gå i trafik över Göta Älv. Nu utlyser Västtrafik en namntävling.

Relaterade artiklar

Mellan den 6 och 20 juni kan göteborgare lämna in förslag till namn på den nya färjan. Det är en inte helt djärv gissning att vinnarförslaget kommer att ha något slags göteborgsvits i namnet. De befintliga systerfärjorna i trafik heter Älveli och Älvfrida.

– Vi vill gärna att våra resenärer är med och döper den nya färjan, då det är för dem vi finns till. Ett tips på vägen kan vara att färjan körs med el, vilket ju är bra för miljön, säger Christer Olsson, chef för färje- och spårvagnstrafiken på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Fyra timmars eldrift

Den ännu namnlösa elfärjan är 33 meter lång och 9 meter bred och har plats för 300 passagerare och 80 cyklar. Den kommer att trafikera sträckan mellan Stenpiren och Lindholmspiren, linje 286, tillsammans med sina systerfartyg, som också är förberedda för eldrift.

Planerad trafikstart är i december i år. Båten är en elhybrid och kommer att kunna köra på el i cirka fyra timmar. När batteriet tagit slut kan det laddas under drift eller med el vid kaj.

Välbehövlig förstärkning

Färjetrafiken över älven fortsätter öka. Mellan januari och april i år gjordes cirka 581.000 resor med älvskyttlarna på linje 286 mellan Stenpiren och Lindholmen, en ökning med 14 procent jämfört med samma period 2017. Med den nya färjan kan Västtrafik köra tio avgångar per timme istället för åtta som i dag, en välbehövlig förstärkning av linjen.

www.vasttrafik.se/tavling kan du lämna ditt förslag till namn på färjan.