Svenska Orient Linien lägger ned förberedelserna för en ny containerpendel på Vänern mellan Göteborg och Kristinehamn. Uppförsbacken blev för brant.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Tänk om sjöfarten kunde behandlas lika som all annan transportverksamhet. Att lastbilarna, framförallt de utrikiska, fick stå sin kostnad på samma sätt som sjöfarten. Tvinga lastbilstrafiken att betala kilometerkostnad för vägslitage. Se till att lastbilarna betalar bränsleskatt i Sverige, och inte som idag köra med dubbla tankar och fylla bränslet i Polen och Baltikum.
Tänk om sa Bill. Om sa Bull. För att sedan vandra i väg till Riksdagens matsal funderandes på om det tillmånnes serverades punch på eftermiddagen. För det ansåg de ju sig ha gjort förtjänt av.
Anonymous
Bedrövligt av staten .Dom sponsrar sig själva.
Anders Frisk
Ahlmarks har räknat på detta upplägg i 40 år utan att få ihop kalkylen.
Sven E
Som vanligt skattesubventioners järnvägen hårt. Mycket prat men ingen verkstad. Märkligt att så mycket skattepengar slösas på järnväg när det finns miljövänliga och kostnadseffektiva alternativ som i detta fall sjöfart.
MJ
Trängselskatten i Göteborg…….
Rolf B bertilson
Av denna anledning måste förhållandet att järnvägen stödjs av staten och det faktum att sjöfarten måste stå på egna ben ändras. Staten måste ta det fulla ansvaret för sjöfartens farleder och isbrytningen. Det är enda sättet att skapa neutralitet mellan järnväg och sjöfart och måste till för att få med godstransport på sjön inkl våra inre vattenvägar. Förre landshövdingen i Västerås Mats Svegfors sa vid ett tillfälle: om vi inte använder Mälarens vatten bättre för transporter är det meningslöst att lägga mer pengar på E 18. Mats var klok man!
Lennart Eliasson
Fartygstrafik Lysekil, Göteborg – Vänerhamnar är befriade från farledsvaruavgift. Om befälet på fartygen erhåller farledsdispens behövs inga lotsar. Så var det när jag var på denna trafik i 14 år.
Att inte betala farledsvaruavgift är en subventionering.
Artikeln är stängd för fler kommentarer