Skeppshandeln som Kristen och Adele Andreasson startade på Donsö 1904 lade grunden för dagens Terntank.
Conny Wickberg

Miljöbeslut och Terntank i nya numret

Familjen och människan är i fokus när man talar sjöfart på Donsö.

Relaterade artiklar

Ön i Göteborgs södra skärgård är känd över hela sjöfartsvärlden för sina familjerederier som är verksamma inom produkttank. Ett av dessa rederier, Terntank, fyller 60 i år och detta uppmärksammar vi med att tala med några av dem som leder rederiet i dag. Det blir ingen traditionell rederihistorik med tyngpunkt på alla de fartyg som passerat revy under året. Det handlar snarare om en hel släkt som lever i symbios med sjöfarten. Detta är vardag på Donsö, men unikt i ett större perspektiv.

IMO-beslut

Dessutom går vi i detta nummer igenom det historiska beslutet som fattades av IMO:s miljökommitté om att kraftigt reducera utsläppen från sjöfarten – något som kan gynna svensk sjöfart.
Vi träffar Ted Bågfeldt på Sjöfartshögskolan i Kalmar som berättar om nya satsningen på utbildning av intendenturbefäl och pratar med Lars Backlund, befälhavare på Donsötanks Evinco, som fick ta emot hela sex priser vid Stiftelsen Sveriges Sjömanshus Belöningsdag i mitten av maj.

Kenny Reinhold skriver i sin krönika att allt prat om fartyg utan bemannning riskerar att skrämma bort unga från sjöfartsbranschen, vi presenterar TUI Cruises senaste nybygge Mein Schiff 1, samtalar med Bengt Ramne som efter två lyckade pilotprojekt och många års undersökande nu är redo att genomföra ett fullskaligt metanolprojekt och mycket mer.

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer